kalaskarin
Hej,

Jag har frösått den här fina plantan och skulle bli glad att få reda på om det är physalis eller någon annan variant, det verkar här på forumet som att det råder lite förvirring kring vad som är physalis, kapkrusbär och korallbär.

Nu är det väl också snart dags att plantera om, ska jag toppa den och i så fall hur? Vill hellre ha bredd än höjd om man säger smile.gif

Tack!

Physalis

mamamaggan
Ser exakt ut som min physalis så då borde det vara det. Physalis och kapkrusbär är väl samma sak , iaf har jag alltid trott det.

Jag har klippt ner min så långt det går , d v s ovanför nedersta bladet , när den varit större än din och fått en riktigt buskig planta. Dessutom är det lätt att få rötter på sticklingar så sätt det avklippta i vatten.

Ser den ut så nu så hoppas jag att du har någonstans att ha den i vinter för du hinner ju inte få några frukter/bär i år.

Jag har min i växthusmiljö på vintern och ute på sommaren när det är minst 15 - 20 grader. På vintern går det aldrig under 10 grader där jag har den och den får både dagsljus och extra ljus .
NiklasTyreso
CITAT (kalaskarin @ 23-07-2011, 09:10) *
Jag har frösått den här fina plantan och skulle bli glad att få reda på om det är physalis eller någon annan variant, det verkar här på forumet som att det råder lite förvirring kring vad som är physalis, kapkrusbär och korallbär.

Nu är det väl också snart dags att plantera om, ska jag toppa den och i så fall hur? Vill hellre ha bredd än höjd om man säger smile.gif

Vad det är för sort beror på vilka frön du stoppade i jorden. happy.gif

Tog du frön från en physalis i affären var det troligen en Physalis peruviana. Den blir en stor buske. Minphysalis förra året var 1,5m bred och 1,3 m hög på friland i varmt läge. Den gav ca 150 frukter.

Köpte du en fröpåse fick du troligen gyllenbär, Physalis pruinosa. Dessa blir bara 60 cm höga, så man måste ha fler buskar för att få samma mängd bär. Fördelen med dessa påstås vara att de ska tåla vårt klimat lite bättre, men närfrosten kommer är det kört.

Har du plantan inne i kruka är den flerårig. Ge den stor kruka, ljust läge, mycket vatten och regelbunden näring. Har du den inne måste du själv pollinera blommorna.
Jag har aldrig toppat Physalis.

Tomatillo är en närbesläktad physalis med gula blommor, men de kan inte pollinera sig själva utan det behövs två plantor som är unika individer (inte sticklingar).

/ Niklas
mamamaggan
Min Physalis peruviana är frösådd av köpta fröer så det är inte så säkert att man alltid får gyllenbär. I alla fall Impecta skiljer noggrant på de två sorterna i sin katalog.
Jultorpet
CITAT (mamamaggan @ 23-07-2011, 21:14) *
Min Physalis peruviana är frösådd av köpta fröer så det är inte så säkert att man alltid får gyllenbär. I alla fall Impecta skiljer noggrant på de två sorterna i sin katalog.

Håller med men vad jag kan se så har Impecta bara kapkrusbär.

Sen är det ju det där att det inte är säkert att man får gyllenbär även om det står Physalis pruinosa på påsen. Som jag skrivit om tidigare har ju kapkrusbären Odla sålt frö till varit gyllenbär två år för att sedan förra året vara kapkrusbär som det står i texten. I år ville jag också ha gyllenbär och provade med att köpa Weibulls Physalis pruinosa men de plantorna visar sig nu vara kapkrusbär, Physalis peruviana, de också!!!

Konstigt att det inte ska gå att hålla ordning på de här sorterna. Jag gillar båda sorterna men gyllenbären ger ju snabbare skörd. Fler men mindre bär. Nu har jag plantor av kapkrusbär kvar från förra året och då ger de ju bär fortare och i större mängd, de plantor jag sått i år har knappt börjat blomma.
Jultorpet
CITAT (NiklasTyreso @ 23-07-2011, 11:00) *
Köpte du en fröpåse fick du troligen gyllenbär, Physalis pruinosa. Dessa blir bara 60 cm höga, så man måste ha fler buskar för att få samma mängd bär. Fördelen med dessa påstås vara att de ska tåla vårt klimat lite bättre, men närfrosten kommer är det kört.

Det undrar jag om gyllenbär tål vårt klimat bättre än kapkrusbär!? Jag tycker de plantorna verkar mycket mer känsliga. Plantorna av kapkrusbär verkar ju tåla nästan vad som helst. Hade dom innomhus över vintern, en del hade nästan ner mot 0 grader de kallaste dagarna och inte mycket ljus men de växte ändå hela vintern.
NiklasTyreso
CITAT (Jultorpet @ 25-07-2011, 00:24) *
Det undrar jag om gyllenbär tål vårt klimat bättre än kapkrusbär!? Jag tycker de plantorna verkar mycket mer känsliga. Plantorna av kapkrusbär verkar ju tåla nästan vad som helst. Hade dom innomhus över vintern, en del hade nästan ner mot 0 grader de kallaste dagarna och inte mycket ljus men de växte ändå hela vintern.

Instämmer helt!!!

Påståendena som jag hört om att gyllenbärär bättre än vanlig physalis stämmer inte hos mig heller.
Men jag vidhåller att jag har hört påstått just vad jag skrev.

Kanske sprider fröfirmorna rykten om att deras gyllenbär är bättre för att folk inte ska plocka frö från mataffärernas physalis?
Hos mig med var mataffärens frukters frö, P peruviana, mycket kraftigare med mer frukt.

Eva 33c
CITAT (Jultorpet @ 25-07-2011, 00:24) *

Jag har också odlat båda. Och kan väl säga att gyllenbäret (P pruinosa eller numera P grisea) är ett säkrare kort för odling hos mig i zon 5. Den hinner alltid ge frukt under sommarsäsongen, medan kapkrusbäret tar längre tid från sådd till skörd. Hos mig hann den knappt bli klar förrän växthussäsongen nästan var över, och nån plats för den inne har jag inte. Annars verkar ju det funka bra. Fast jag tycker nog att kapkrusbäret är godare än gyllenbäret.
Jultorpet
CITAT (Eva 33c @ 26-07-2011, 11:15) *
Jag har också odlat båda. Och kan väl säga att gyllenbäret (P pruinosa eller numera P grisea) är ett säkrare kort för odling hos mig i zon 5. Den hinner alltid ge frukt under sommarsäsongen, medan kapkrusbäret tar längre tid från sådd till skörd. Hos mig hann den knappt bli klar förrän växthussäsongen nästan var över, och nån plats för den inne har jag inte. Annars verkar ju det funka bra. Fast jag tycker nog att kapkrusbäret är godare än gyllenbäret.

Jag har samma erfarenheter av de båda, därför jag ville ha gyllenbär igen. Övervintrade plantor ger som sagt skörd snabbare så det börjar bli en del mogna nu. Det går ju lätt att ta sticklingar av kapkrusbäret också, då kan man ju ha mindre plantor att övervintra.
kalaskarin
Men oj vilken uppslutning kring denna fråga! Tack!!

Jag fick några enstaka frön i ett litet papperskuvert när jag köpte andra fröer på Tradera för säkert tre år sedan, det stod bara "Physalis" på, men blev osäker på om det verkligen var det.

Titta nu hur stora plantorna blivit! Bör väl planteras om i större krukor snart. Gillar den friska gröna färgen! De växer som bara den, även den som står på uteplatsen, men inte tillstymmelse till blommor, knoppar eller bär, vad beror det på?

Physalis (?)

Kommer de överleva vintern inne tro?
Ugglemormor
Va bra att frågan kom upp! tummenupp.gif

Jag köpte plantor av pysallis och de har nu växt i växthuset så att jag har fått binda upp för att komma åt dem. Massor av goda bär som jag plockar så fort de mognar. Jag har 2 st. och undrar nu om vinterförvaring av dem. Jag vet inte vilken sort jag har av de 2 ni nämner.
Har för mig att jag läst om att man kan klippa ner dem en hel del pga. utrymme. Hur gör ni????

Mina Pepino-buskar växer som bara den och inte förrän nu har de börjat blomma. Läste att de inte fäller bladen under vintern, men ska tas in.

Mina goji-bär har jag toppat i växthusnocken. Även de blommar, men vet inte om de hinner ge frukter i år. Jag har dem i kruka, även att de skulle tåla kyla om de var planterade i land, men har inte plats för dem.

Jag har delat med mig av dessa buskar till höger och vänster, för det fanns 5 st småplantor i en förpackning och alla tog sig. ........ blink.gif
NiklasTyreso
CITAT (kalaskarin @ 02-09-2011, 15:57) *
Titta nu hur stora plantorna blivit! Bör väl planteras om i större krukor snart. Gillar den friska gröna färgen! De växer som bara den, även den som står på uteplatsen, men inte tillstymmelse till blommor, knoppar eller bär, vad beror det på?

Physalis (?)

Kommer de överleva vintern inne tro?

Absolut i behov av en stor kruka. Hur ska den få kraft att bli en stor buske i en liten kruka? Plantera den i en stor hink.

Tänk dig att busken kan bli 1,5 meter bred och 1,3 meter hög. Den behöver stooor kruka.
Då kommer den säkert bli kraftigare och börja blomma.

/ Niklas
Ugglemormor
Jag kör med murarbaljor som ytterkruka och sen köper jag en annan innekruka. De sprider verkligen sina rötter till höger och vänster.
Jag kommer att ta dem in när det blir kallt. Mina kaprussar/physallissar är fulla med frukter, men nu är det lite svalt på nätterna så de mognar sakta.
Ska se lite till hur vädret blir.

Mina var inte så höga som i bilden i början, de delade på sig och har flera grenar, som jag måste stötta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon