Nyinflyttad
23-07-2011, 08:28
Jag sådde för 6 dagar sen en ny gräsmatta. Jag grävde bort den gamla fula, blandade i torv i den kompakta leriga jorden, sådde med villasport, strödde lätt på stroller plus och vattnade. Sedan dess har det bara varit sol i två dagar, fast även dom dagarna regnat på morgonen. De resterande dagarna har det antingen varit kraftigt mulet med lätt dugg eller regnat.
Nu imorse ser jag att jag har som vita fläckar på jorden (som fått något strå här och där + någon maskros). Har googlat problemet och fått fram någonting som kallas snömögel och bilder visar exakt samma problem som jag men jag hittar ingen information kring det på nysådd matta.
Hjälp, vad ska jag göra?!
Gunilla T
23-07-2011, 09:46
Snömögel bildas i fuktig jord som är täckt av snö och där vind och sol inte kommer åt att hålla gräset luftigt - men det finns ju andra sorters mögel. Torvjord är inte det bästa för en gräsmatta, den förmultnar snabbt och det blir ojämnheter i gräsmattan. Dessutom är den fuktighetshållande och har lågt pH värde vilket gynnar mossbildning i gräset.
En nysådd gräsmatta behöver inget bekämpningsmedel, är det där som fläckarna har uppstått?
Grusblandad matjord blir en bra grund för gräset, gruset gör att dräneringen blir bra och att det inte bildas stillastående vattengropar för då dör de känsliga nybildade gräsrötterna.