MarLum
Hej
Min fingerborgsblomma har blommat färdigt nu och ser rätt trist ut. Ska jag klippa bort frökapslarna eller ska de vara kvar över vintern? Kan jag klippa bort de och torka fröna?
Tottemanheterjag
Bra fråga, jag vill också veta det!
Gunilla T
Om du låter frökapslarna vara kvar kommer du nästa år att ha en grön matta av Digitalis. Moderplantan dör när den blommat - de nya plantorna som kommer blommar år två. Visst kan du plocka in fröna om du vill när de är mogna men minst jobb är det om naturen sköter om det hela.
MarLum
Tack för ditt svar
En grön matta vill jag inte ha, haha. Nog för att de är vackra!
Jag tror att jag kompromissar o klipper bort några frökapslarna. Det är nämligen ung 20 stycken "blomgrenar".
Anna-Karin Lundberg
Jag har ganska mycket digitalis på min tomt och tycker de är fina. När de har blommat ut i rabatten klipper jag av stängeln innan frökapslarna har torkat till och ställer dem mot en vägg. När de har torkat och börjat öppna sig så går jag och och "kryddar" på platser på tomten som jag tycker kan få mer digitalis.
Om man ledsnar på dem går det ju lätt att "stoppa dem" bara genom att se till att ta bort blomstänglarna.
Uma
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 23-07-2011, 14:36) *
Jag har ganska mycket digitalis på min tomt och tycker de är fina. När de har blommat ut i rabatten klipper jag av stängeln innan frökapslarna har torkat till och ställer dem mot en vägg. När de har torkat och börjat öppna sig så går jag och och "kryddar" på platser på tomten som jag tycker kan få mer digitalis.
Om man ledsnar på dem går det ju lätt att "stoppa dem" bara genom att se till att ta bort blomstänglarna.

Så har jag planerat att göra jag med. Det är första året jag har fingerborgsblommor och jag hoppas de vill föröka sig massor eftersom jag tycker de är så fina! :-)
Red Top
Jag lärde mig ett knep av Maj-Lis Pettersson, Odla med P1. Om man klipper av blomstängeln nere vid marken, innan den sista blomman i toppen blommat ut, kan man få en ny blomning samma år. Annars blommar den igen året därpå. På det sättet kan man göra den flerårig.

Jag har testat och det fungerar alldeles utmärkt.

Annars gör jag som Gunilla och Anna-Karin säger. Jag älskar digitalis och varje vår går jag runt och gräver upp bladrosetter, som jag sedan sätter där jag vill ha dem. Fast de flesta får stå kvar där de har slagit rot.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon