Full version: Vitlök i kruka
Ninix
Hej!
Jag har hört att det ska gå bra att odla vitlök i kruka genom att bara använda köpta vitlöksklyftor från affären. Hur ska man göra då? Är det bäst att vänta tills de börjar gro, och i såna fall, under vilka förhållanden gror vitlökarna bäst? (Mörkt, ljust, svalt, varmt?)

Allmänna tips om hur man sköter vitlöksodling inomhus är mycket välkommna!
MRLINDELL
Intressant!

Kolla http://www.tomatklubben.se

farbror Åke Truedsson har givit ut en bok om vitlök, där finns även en del att läsa.

Har man en vitlök framme länge i ljus så slår den skott på klyftorna. Jag antar att den vill ner i jorden och fortsätta. Har själv tänkt den tanken en gång men vill också veta vad det finns för olika sortes vitlök.

Hittade den här länken på odla.nu

http://www.odla.nu/vegt/vitlok.shtml
MRLINDELL
Asiatisk vitlök skall vara 4 ggr starkare än den franskbesläktade sort som finns hos oss. Jag tror man kan handla utsäde hos tomatklubben även för den asiatiska om man vill ha lite mer knorr på löken smile.gif
Tesa
Jag brukar använda vitlök från grönsaksdisken både inne och ute för här har varit omöjligt att få tag på sättlök (dom visste inte ens att det fanns i blomsteraffären här....) även om det bästa är att använda kontrollerat utsäde som man vet inte har några sjukdomar
Jag har bara stoppat ner klyftor i jorden och vattnat så har det kommit upp grönt efter ett tag. I kruka så är det ju främst det man använder,man klipper av blasten....
..vill man ha nya vitlökar av det man sätter så skall man helst plantera på hösten fast det kan gå om man sätter tidigt på våren.. sen finns det nån sort som skall sättas på våren, har jag för mig....
Jag har bara odlat så ute på friland men det är klart, dom växer sig säkert stora i kruka också om dom får vatten och näring i tillräcklig mängd.....

Vitlök är gott... wub.gif
Ninix
Tackar tackar, bra länkar där!
Jo nu har vitlökarna börjat få skott också, så jag tänkte testa att plantera ner dom i jorden nån dag framöver!
Hmm, då kanske man skulle pröva att odla asiatisk vitlök nån gång när man lärt sig vitlöksodling lite bättre..

Ahh, ja sättlökar borde väl egentligen vara det bästa. Men eftersom jag ändå verkar vara lite fel ute vad gäller årstid så är det väl bara att plantera ändå och se vad som händer. Vanlig vitlök är ju billigt iallafall smile.gif Så måste jag plantera i kruka eftersom man inte har tillgång till trädgård tyvärr...

Hur växer det egentligen fram en helt ny vitlök ur en enda klyfta? Kan vara bra att veta så man inte får för sig att gräva upp för att kolla tongue.gif

Mmm, vitlök är mumsmums biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Vitlök för lökens skull är tyvärr itne så lönt i kruka inomhus däremot så är det mumsiga vitlöksblasten mer än väl värd det!

Andra saker man kan odla inne - ja det är ju att ge sig in på groddningen 'frölovade stig' - man kan grodda nästan 'allt' och gott och näringsrikt är det. Broccoli, rädisor, alfalfa, lök etc etc -> bra året runt!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon