Full version: Rhododendron
Dool
Hej,

min ena rhododendron ser lite "ledsen" ut, dvs. de översta bladen är gula. Har googlat att det kan bero på näringsbrist och/eller torka. Kan jag ge en giva flytande rhododendronnäring när jag vattnar eller är det för sent såhär i slutet av juli?

MvH Dool
Gröna mormor
Jag tror aldrig att det är för sent att gödsla, så jag hade nog satsat på det.
Gunilla T
Jodå, det är lika illa att gödsla för sent som att inte gödsla alls..kanske värre eftersom gödning sätter igång växtligheten igen och för Rhododendron är det absolut inte bra. De har haft sin högtid för längesedan på säsongen och skall börja förbereda sig för vintervila och inte sätta igång att växa. Börjar dom växa nu så fryser de nya skotten eftersom de inte invintrat på rätt sätt.

Ärligt så vet jag inte vad som är bäst, det tråkiga är att det är årets nytillväxt som är skadad och det är där knoppsättningen skall till i höst för att få blomning nästa år. Om det vore mina plantor tror jag att jag skulle avstå att gödsla för att säkra övervintringen. Mycket möjligt att det inte blir några blommor nästa sommar men det kanske är att föredra i dethär läget. Nästa vår skulle jag fylla på med ny okalkad och ogödslad torv och/eller Rhododendronjord. Har du tillgång till tallbarr så kan du lägga på det nu, tallbarren avger näring väldigt långsamt och kan knappast skada mera i år.
fvd
Om det är torrt nu så skulle jag vattna. Det kan bara skada om det är blött redan. Jag tror den kommer tillbaka vilket som. Några av mina har set hängiga ut ibland men har alltid repat sig.
Dool
Tack snälla för svar. thanks.gif
Lägger tallbarr och vattnar och håller helt enkelt tummarna att den repar sig till nästa år.

/Dool
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon