dalkullan
Hjälp!!

Idag var jag tvungen att ta itu med min busktomat som har vuxit sig alldeles för tät och har otroligt många tomater som tynger ner grenarna.
När jag skulle lyfta upp en av genarna för att placera ett stöd under den, så gick den av!!
Vill inte skriva här vad jag sa när det hände... smile.gif
Finns det något sätt att rädda denna gren med en massa tomater på?
Har satt den i en flaska med vatten, kan det funka?
Skall jag tillsätta lite gödning i vattnet?
Eller ska jag göra på något annat sätt?
Tacksam för tips och råd.
*Stintan*
Sätt den i en kruka med jord och vattna ordentligt.
Uma
CITAT (*Stintan* @ 23-07-2011, 14:52) *
Sätt den i en kruka med jord och vattna ordentligt.

Jag, jag tror att grenarna kan skapa nya rötter så testa det! Annars kan du plocka av tomaterna och låta dem mogna i solen.
LottaPB
Mitt tips:

Häng hela grenen med tomaterna kvar i ett så svalt och ljust utrymme som möjligt. De tomater som inte är allt för små och nya kommer att mogna så småningom.
Försök hålla utrymmet så fuktigt som möjligt också. Då torkar inte karten ut lika lätt.

Annars är tomatchutney på gröna tomater väldigt gott.
dalkullan
Så ni tror inte att det funkar att ha den i vatten då?
dalkullan
Tack för er hjälp, jag ska fundera på hur jag ska göra. Tror att den klarar sig över natten i vattenflaskan iallafall.
LottaPB
Vill du att tomaterna ska mogna eller vill du ha en ny tomatplanta av kvisten?

Vill du ha en ny tomatplanta, är det smartast att "tjuva" ett skott i något bladveck. Vet faktiskt inte om om en hel kvist full med tomater har ork och kraft nog att göra nya rötter när den jobbar på att få tomaterna att växa och mogna.

För att få tomaterna att mogna vet jag att upphängning fungerar. Hur länge kvisten kan orka fortsätta leva och få tomaterna att växa om du sätter den i vatten, är däremot något jag inte försökt mig på. Förmodligen behöver du tillsätta näring i vattnet och be en bön. Och vänta och se vad som händer.
dalkullan
Hej o tack för ditt svar Lotta!

Jag har just nu tomatkvisten i vatten, ser ut att gå bra hitintills iallafall...
Jag vill att tomaterna skall mogna, och funderar skarpt på det där du och andra har skrivit om att hänga upp tomatkvisten. Kan jag hänga upp den i växthuset?
Hälsningar från en klumpig tomatodlare! rolleyes.gif

christer buskas
Jag har också brutit av tomatplantor, och gick tillväga enligt följande: Först fixera plantan genom upphängning. Om bara stammen inte är helt av kan man först tejpa ihop den med tex maskeringstejp. Därefter förstärkte jag genom att linda bast-snöre runt, ganska tätt. Sist strök jag vanligt trälim över hela skadan. Det skulle fungera som "gips" tänkte jag. Och, det hela lyckades. Plantan fortsatte att växa säsongen ut och gav tomater även ovanför skadan. Det enda var att stammen var smalare just där skadan suttit. Så visst går det att rädda en bruten stam. Häls. christer
dalkullan
Tack för ditt tips Christer!
Tyvärr så, var ju min gren helt av, men jag har nu hängt upp den i ett fönster i tvättstugan där det är ljust och relativt svalt.
Nu är det bara att vänta o se...
Men det var bra att få reda på att man kan göra som du gjorde, för eventuella framtida skador. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon