cato
Jag har en skunkkalla med stora frökapslar. Det vore skoj om man kunde ta hand om fröna och få dem att gro. Men hur skall de sås?
I dag hänger kapslarna ner i bäcken där kallan står. Jag förmodar att fröna ramlar i vattnet och flyter i väg då de mognar. Kanske hamnar de på lämpligt ställe där de sedan gror.
Men jag vill ha plantorna på min tomt.
Hur skall jag arrangera rätt groddmiljö för denna typ av växter?
Någon som lyckats med detta?
Orkidétjuven
Skunkkalla är en av de växter som står på naturvårdsverkets preliminära lista för skadliga arter. Dvs kan innebära och bli ett hot mot den biologiska mångfalden. Jag skulle undvika få dem i spridning.

Själv ska jag gräva upp och göra mig av med dem som jag planterade år sedan. De växer numera utmed en å som är delvis träskmark.

"Om man har en skunkkalla i sina odlingar bör man vara särskilt försiktig. Växten bör inte alls planteras vid naturliga dammar och insjöar och inte heller i gårdsdammar som har ett utloppsdike som leder bort från gårdsområdet. Växtens blomställning bör skäras av innan fröna mognar. "

"På många ställen i Europa har skunkkallan redan visat sin förmåga att rymma från trädgården ut i naturen där den med tiden täcker och skuggar den underliggande marken och hindrar andra växter från att få tillräckligt med ljus. Växtens förmåga att sprida sig anses redan vara hotande i bl.a. Schweitz, Tyskland och Storbritannien. De förekomster som ligger närmast oss finns i södra Sverige."

"Naturaliserats på flera platser i landet, till exempel i Halland, Östergötland och Södermanland.

http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/ara/lysic/lysiame.html
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=20709&lan=sv

Alla större bestånd bör dessutom rapporteras till naturvårdsverket.

Sorry om jag är en partykraschare
Jan Lindgren
Hej!
Skunkkalla är inte särskilt invasiv. Fröna är tunga och hamnar max 20 cm från moderplantan. De gror lätt men växer mycket dåligt så nära moderplantan. Jag har odlat skunkkalla i över 20 år och den har inte spritt sig utan min hjälp. Undvik att plantera den vid ett vattendrag och du får en helt fantastisk trädgårdsväxt. De flesta växter som vi odlar i trädgården är mer invasiva än skunkkalla. Tänk bara på alla sorters frukter och bär som sprids överallt av djur. Äpple är betydligt mer invasiv än skunkkalla. Det enda möjliga problemet med skunkkalla är att har den etablerat sig i trädgården så står den kvar utan nämnvärd skötsel precis som krikon och syren.
MVH
Jan Lindgren
Orkidétjuven
Att vara invasiv betyder att man är ett hot mot biologisk mångfald. Det har jag aldrig hört att äpple skulle vara. Äpple är mer naturaliserande, men utgör inga hot.

"The species has been observed to reduce biodiversity in the Taunus region in Germany". tex.
http://www.eppo.org/MEETINGS/2009_meetings..._americanus.htm

Dumt att sprida vidare trots en relativt långsam spridning såvida inte fåglar är inblandade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon