Full version: Frsdd av skunkkalla.
cato
Jag har en skunkkalla med stora frkapslar. Det vore skoj om man kunde ta hand om frna och f dem att gro. Men hur skall de ss?
I dag hnger kapslarna ner i bcken dr kallan str. Jag frmodar att frna ramlar i vattnet och flyter i vg d de mognar. Kanske hamnar de p lmpligt stlle dr de sedan gror.
Men jag vill ha plantorna p min tomt.
Hur skall jag arrangera rtt groddmilj fr denna typ av vxter?
Ngon som lyckats med detta?
Orkidtjuven
Skunkkalla r en av de vxter som str p naturvrdsverkets preliminra lista fr skadliga arter. Dvs kan innebra och bli ett hot mot den biologiska mngfalden. Jag skulle undvika f dem i spridning.

Sjlv ska jag grva upp och gra mig av med dem som jag planterade r sedan. De vxer numera utmed en som r delvis trskmark.

"Om man har en skunkkalla i sina odlingar br man vara srskilt frsiktig. Vxten br inte alls planteras vid naturliga dammar och insjar och inte heller i grdsdammar som har ett utloppsdike som leder bort frn grdsomrdet. Vxtens blomstllning br skras av innan frna mognar. "

"P mnga stllen i Europa har skunkkallan redan visat sin frmga att rymma frn trdgrden ut i naturen dr den med tiden tcker och skuggar den underliggande marken och hindrar andra vxter frn att f tillrckligt med ljus. Vxtens frmga att sprida sig anses redan vara hotande i bl.a. Schweitz, Tyskland och Storbritannien. De frekomster som ligger nrmast oss finns i sdra Sverige."

"Naturaliserats p flera platser i landet, till exempel i Halland, stergtland och Sdermanland.

http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/ara/lysic/lysiame.html
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=20709&lan=sv

Alla strre bestnd br dessutom rapporteras till naturvrdsverket.

Sorry om jag r en partykraschare
Jan Lindgren
Hej!
Skunkkalla r inte srskilt invasiv. Frna r tunga och hamnar max 20 cm frn moderplantan. De gror ltt men vxer mycket dligt s nra moderplantan. Jag har odlat skunkkalla i ver 20 r och den har inte spritt sig utan min hjlp. Undvik att plantera den vid ett vattendrag och du fr en helt fantastisk trdgrdsvxt. De flesta vxter som vi odlar i trdgrden r mer invasiva n skunkkalla. Tnk bara p alla sorters frukter och br som sprids verallt av djur. pple r betydligt mer invasiv n skunkkalla. Det enda mjliga problemet med skunkkalla r att har den etablerat sig i trdgrden s str den kvar utan nmnvrd sktsel precis som krikon och syren.
MVH
Jan Lindgren
Orkidtjuven
Att vara invasiv betyder att man r ett hot mot biologisk mngfald. Det har jag aldrig hrt att pple skulle vara. pple r mer naturaliserande, men utgr inga hot.

"The species has been observed to reduce biodiversity in the Taunus region in Germany". tex.
http://www.eppo.org/MEETINGS/2009_meetings..._americanus.htm

Dumt att sprida vidare trots en relativt lngsam spridning svida inte fglar r inblandade.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon