|
merlin68
04-08-2011, 22:23
Hoppas du finner tillfredställelse och glädje i din tro! Viktigt att inte tvinga den på andra dock. Växte upp med en kristen, extremt troende mor som gärna använde tron som ett "vapen" när något inte passade henne...  Far var född katolik men gick ur kyrkan och blev "sträng" ateist  .... Gillar att titta på kyrkor av historiska skäl men är inte medlem i någon. Idag går mina personliga trosföreställningar åt det här hållet, åtmistone delvis: http://sv.wikipedia.org/wiki/Animism
CITAT (herkules @ 04-08-2011, 22:19)  jag har läst hela Bibeln, är inte döpt och inte konfirmerad och inte kristen men medlem i svenska kyrkan. Antar att du menar att du inte är religiös. Är man medlem i svenska kyrkan så är man väl automatiskt kristen. Vore du medlem i någon annan kyrka tillhörde du väl den religionen.
Jubbe063
05-08-2011, 10:40
CITAT (Berith @ 05-08-2011, 09:06)  Antar att du menar att du inte är religiös. Är man medlem i svenska kyrkan så är man väl automatiskt kristen. Vore du medlem i någon annan kyrka tillhörde du väl den religionen. Det skulle man lätt kunna tro. Men många är medlem av tradition eller för att de ej orkat säga upp medlemskap. En vän till mig är medlem i svenska kyrkan trots att han praktisera Theravada-buddhism.
malarmaster
05-08-2011, 14:58
CITAT (Berith @ 05-08-2011, 09:06)  Antar att du menar att du inte är religiös. Är man medlem i svenska kyrkan så är man väl automatiskt kristen. Vore du medlem i någon annan kyrka tillhörde du väl den religionen. om man inte är döpt eller konfirmerad är man väl knappast kristen då just framförallt dopet är det som avgör o är centralt i kristendomen,medlem i kyrkan är väl de flesta lite äldre ändå då man blev det automatiskt.många går inte ur av okunskap/slentrian . själv döpt o konfirmerad,medlem i kyrkan men icke kristen då jag skaffat mej annan insikt med åren.varför då medlem fortfarande? av kultur o samhällsskäl.min övertygelse krockar inte helt med kristendomen utan huvuddragen med t.ex kärleksbudskapet o budorden stämmer .tycker dessutom det är vackert med en gammal kyrka mitt i samhället o för min del stör inte de kyrkaktiva. Ulf
herkules
06-08-2011, 06:24
CITAT (Berith @ 05-08-2011, 09:06)  Antar att du menar att du inte är religiös. Är man medlem i svenska kyrkan så är man väl automatiskt kristen. Vore du medlem i någon annan kyrka tillhörde du väl den religionen. om jag skriver att jag inte är kristen så menar jag att jag inte är kristen, ok?
CITAT (herkules @ 06-08-2011, 07:24)  om jag skriver att jag inte är kristen så menar jag att jag inte är kristen, ok? ok Är inte medlem i svenska kyrkan, skulle aldrig kunna tänka mej att vara med. Är iofs både döpt och konfirmerad men gick ur för en ganska många år sen. Är det inte lite övergreppsvarning på att döpa barn i kyrkan egentligen? Dom har ju inte en chans att protestera förrän dom räknas som vuxna och kan bestämma själva om dom vill vara medlemmar eller inte.
Myosotis
06-08-2011, 09:19
CITAT (silos @ 04-08-2011, 15:36)  Nu måste jag ställa en fråga som jag har tänkt på länge: hur många av er har studerat Bibeln alltså ni som inte tro på Gud och skriver att Bibeln är bara sagor? Jag är inte döpt. Jag har inte läst bibeln. Det kan nog finnas ett och annat som är sant i den, syndafloden har de ju forskat i och jag tror säkert att Jesus kan ha levt på riktigt, däremot är det inte möjligt att han återuppstod. Så jag tror bibeln är en blandning av berättelser och sagor, förvanskad av många avskrifter och översättningar. Säkert inte ointressant att läsa för en ateist, men jag har aldrig orkat och kommer knappast att göra det.
SENT SKALL SYNDAREN VAKNA! Alltså syndaren är jag! Nu har jag fått insikt om att jag är den värsta sorten av troende och att inte kommer människor till tro tack vare vad jag skriver här!!!! Tvärtemot flyr kanske medmänniskor tron p.g.a. mina skriverier! Jag är bara en självgod och egoistisk människa och mina motivationer är egoistiska! Jag ber om förlåt!
*Stintan*
06-08-2011, 11:44
CITAT (silos @ 06-08-2011, 12:30)  SENT SKALL SYNDAREN VAKNA! Alltså syndaren är jag! Nu har jag fått insikt om att jag är den värsta sorten av troende och att inte kommer människor till tro tack vare vad jag skriver här!!!! Tvärtemot flyr kanske medmänniskor tron p.g.a. mina skriverier! Jag är bara en självgod och egoistisk människa och mina motivationer är egoistiska! Jag ber om förlåt!  Oss behöver du väl inte be om förlåt  men det är jobbigt att höra hur du åker berg-och dalbana. Tar du din medicin som du ska?
CITAT (*Stintan* @ 06-08-2011, 12:44)  Oss behöver du väl inte be om förlåt  men det är jobbigt att höra hur du åker berg-och dalbana. Tar du din medicin som du ska? Tack Stintan! Jag tar min medicin som jag skall,vågar inte sluta med den! Nu är jag inte deprimerad inte det minsta,men jag är djupt bedrövad över mitt sätt att finnas till som en troende kristen! En sak är dock säkert att mitt skrivande om Jesus här har ändå varit viktigt för mig,eftersom ni har hjälpt mig att se mig själv och komma underfund med det falska hos mig själv! Så var det även då 2005-2006 när jag skrev om mina dockor,ni hjälpte mig att se sanningen om mig själv,hur galet jag betedde mig då! Tack Stintan att du svarade!
skånepåg
06-08-2011, 12:30
Värsta kulten =(
CITAT (skånepåg @ 06-08-2011, 13:30)  Värsta kulten =( VAD menar du?
skånepåg
06-08-2011, 12:46
CITAT (silos @ 06-08-2011, 13:37)  VAD menar du? Hehe jag förstår din kärlek till allt det men att skriva om allt det så, så framstår det som om du vill konvertera alla och det är rätt påträngande Precis som de dumma folken som brukar plinga på dörren för att konvertera en och tjabba om allt möjligt Det är som i en kult, man har aldrig fel och alla andra ska lyssna på vad man säger Jag har själv läst bibeln och visst kärlek och medmänskla ska man ju ha men vad du vill få ut av denna tråden vet jag inte?
CITAT (skånepåg @ 06-08-2011, 13:46)  Hehe jag förstår din kärlek till allt det men att skriva om allt det så, så framstår det som om du vill konvertera alla och det är rätt påträngande Precis som de dumma folken som brukar plinga på dörren för att konvertera en och tjabba om allt möjligt Det är som i en kult, man har aldrig fel och alla andra ska lyssna på vad man säger Jag har själv läst bibeln och visst kärlek och medmänskla ska man ju ha men vad du vill få ut av denna tråden vet jag inte? Tack för ditt svar! Du har alldeles rätt i det som du skriver!!! Jag har tyvärr varit ordentligt på villovägar och det ångrar jag!!! Från och med nu vill jag ingenting med denna tråd!!!
Ugglemormor
09-08-2011, 11:29
Det kommer inget gott av dessa religioner hur de än bär sig åt för att alla har ju fri vilja. Detta orsakar så mycket elände både stort och en liten skara. Man ser bara bakåt i tiden hur det hunssades med folk som inte erkände varken det ena eller det andra. Kyrkan -- kristendommen höll allmänheten i sitt grepp och hotade guds straff.
Detta med straff har jag tänkt på. hur i herrans namn skulle gud el. jesus hinna med att ge alla de olydiga på käften????
Krigen fortsätter i olika religioners namn. Vad finns då den oändliga kärleken?
För min egen del tar jag inte ställning varken hit eller dit, för diskussioner leder för det mesta till osämja, men det jag har innom mig är privat och det startar nog inte krig om jag inte gå ut med det och hetsar upp folk.
Det var intressanta sidor att läsa, men jag mår illa när något ska prackas på andra. Inte illa ment för någon personligt.
CITAT (Ugglemormor @ 09-08-2011, 12:29)  Det kommer inget gott av dessa religioner hur de än bär sig åt för att alla har ju fri vilja. Detta orsakar så mycket elände både stort och en liten skara. Man ser bara bakåt i tiden hur det hunssades med folk som inte erkände varken det ena eller det andra. Kyrkan -- kristendommen höll allmänheten i sitt grepp och hotade guds straff.
Detta med straff har jag tänkt på. hur i herrans namn skulle gud el. jesus hinna med att ge alla de olydiga på käften????
Krigen fortsätter i olika religioners namn. Vad finns då den oändliga kärleken?
För min egen del tar jag inte ställning varken hit eller dit, för diskussioner leder för det mesta till osämja, men det jag har innom mig är privat och det startar nog inte krig om jag inte gå ut med det och hetsar upp folk.
Det var intressanta sidor att läsa, men jag mår illa när något ska prackas på andra. Inte illa ment för någon personligt. Tack för ditt svar! Jag hoppas att du inte uppfattade att jag ville pracka på dig eller andra min tro!? Jag vill inte heller gå i diskution eftersom det oftast leder till osämja och det önskar jag inte! Som troende kristen skall jag inte hålla min tro hemlig,men det var fel av mig att gå och skriva om min tro härinne.Min tro skall synas i mitt liv,hur jag är som människa i mitt beteende gentemot andra.
Rebecca
11-08-2011, 09:23
Silos, pratar du med någon annan om din tro? En präst eller annan insatt? Jag är själv inte troende men jag har inget problem med människor som tror. Jag tror på mänskligheten, att alla är värda lika mycket och att man ska bete sig gott mot alla. Lite karma kanske - gör du gott får du gott tillbaka. Du verkar vara en mycket god och vänlig människa. Du verkar svänga väldigt mycket fram och tillbaka i din tro. Vad jag har förstått har du också någon form av bipolär sjukdom. Jag är själv ganska insatt i det där så jag vet vad det innebär att ha en bipolär sjukdom. Hänger din tro ihop med din bipolaritet tror du? Känns det som du tvivlar på dig själv i din tro när du mår dåligt? Jag förstår att du vill ventilera ut dina tankar, hur de än svänger, och jag tycker absolut att det är okej att göra det i en sån här tråd om det är vad du känner för. De som inte är intresserade eller vill komma med negativa kommentarer kan bara sluta läsa tråden. Jag har en känsla av att du skulle behöva lite guidning i din tro - framför allt din tro på dig själv. Ta inte detta som något negativt, jag vill bara väl. Vem är du och vem vill du vara? Jobba mot det och så kanske din kristna tro kan hjälpa dig på vägen mot ditt mål. Ha en fin torsdag!
CITAT (Rebecca @ 11-08-2011, 10:23)  Silos, pratar du med någon annan om din tro? En präst eller annan insatt? Jag är själv inte troende men jag har inget problem med människor som tror. Jag tror på mänskligheten, att alla är värda lika mycket och att man ska bete sig gott mot alla. Lite karma kanske - gör du gott får du gott tillbaka. Du verkar vara en mycket god och vänlig människa. Du verkar svänga väldigt mycket fram och tillbaka i din tro. Vad jag har förstått har du också någon form av bipolär sjukdom. Jag är själv ganska insatt i det där så jag vet vad det innebär att ha en bipolär sjukdom. Hänger din tro ihop med din bipolaritet tror du? Känns det som du tvivlar på dig själv i din tro när du mår dåligt? Jag förstår att du vill ventilera ut dina tankar, hur de än svänger, och jag tycker absolut att det är okej att göra det i en sån här tråd om det är vad du känner för. De som inte är intresserade eller vill komma med negativa kommentarer kan bara sluta läsa tråden. Jag har en känsla av att du skulle behöva lite guidning i din tro - framför allt din tro på dig själv. Ta inte detta som något negativt, jag vill bara väl. Vem är du och vem vill du vara? Jobba mot det och så kanske din kristna tro kan hjälpa dig på vägen mot ditt mål. Ha en fin torsdag!  Min tro hänger inte ihop med det bipolära syndromet,men så klart påverkar det precis som det påverkar allt i mitt liv.Ja,det är på mig själv som jag tvivlar,inte på Jesus! Jag kan inte få guidning i min tro eftersom jag inte lita på dagens präster,men jag vänder mig till Gud och ber om hjälp och läser min Bibel. Jag vet ganska så bra vem jag är ur världslig synpunkt,men jag vill bli en som troget följer Jesus! Jag tar absolut inte illa vid att du svarar mig och skriver som du gör,tvärtemot är jag tacksam att du har gjort det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|