|
I år måste SMHI slagit alla rekord med felaktiga prognoser.
Om jag inte misstar mig så är ju SMHI ett statligt verk, HUR kan man tillåta så många felaktigheter? Hade det handlat om något annat statligt verk hade garanterat acceptansen inte varit lika stor.
Ingen i min omgivning har längre tilltro till svenska SMHI, man kollar istället på yr.no eller dmi.de eller liknande sidor. Väljer man att titta på svensk tv, så kan prognoserna de kommande dagarna skilja sig åt mellan kanalerna. Känns ju säkert... Ska man lita mer på de reklamfinansierade kanalerna? De kanske köper sina prognoser från någon annan...
Bäst vore att SMHI fick dra sig tillbaka ett tag och se över sin forskning, kanske uppdatera sin kunskap lite. Forskning kostar pengar, vem betalar forskningen för ett statligt verk? Jag tippar på medborgarna...
Hur som helst tycker jag inte att det är rimligt att få ha en verksamhet med så många direkt felaktiga prognoser.
Huggorm
23-07-2011, 19:52
Bättre att bara förvänta sig regn, så har man rätt oftare än smhi i alla fall.
*Stintan*
23-07-2011, 19:59
Fast SMHI sitter ju inte isolerat och gör prognoserna utan har ju samarbete med massor av andra länder. Men visst slår det ofta fel, samtidigt är ju aldrig en prognos 100% säker utan just en prognos. Kanske beror på vilken spåman som gör prognosen
MissLeia
23-07-2011, 20:13
Tanken var att denna semester skulle tillbringas på vägarna och i tält. Vi har varit klistrad vid väder-apparna och jag kan konstatera att smhi var den som stämde bäst. De pekade på mulet och regn mest hela tiden medan andra pekade på lite solglimtar. Vi förflyttade oss och planerade optimistiskt efter solglimtarna, de var felaktiga. Jag har fått mer tilltro till smhi nu iaf.
/Hälsningar från en som gav upp sin road-trip och åkte hem istället.
Eva i Skåne
23-07-2011, 23:33
Det är märkligt att vi är så kvicka att kolla väderprognoser trots att vi inte litar på dom. Jag gör det också, men har konstaterat att för oss i Skåne stämmer dmi.dk oftast bättre än SMHI Jag störs mest av att SMHI:s prognoser i tv alltid i första hand handlar om Stockholmsområdet, kanske 10-20mil norr eller söder om, dom gör en svepande rörelse och nämner södra delarna av landet och då flaxar dom möjligen förbi norra Gotland med handen. Norrut är det ju ännu värre, allt norr om Stockholm är norra delarna av landet  och ändå är det den största delen av vårt avlånga land.
*Stintan*
23-07-2011, 23:52
CITAT (Eva i Skåne @ 24-07-2011, 00:33)  Det är märkligt att vi är så kvicka att kolla väderprognoser trots att vi inte litar på dom. Jag gör det också, men har konstaterat att för oss i Skåne stämmer dmi.dk oftast bättre än SMHI Jag störs mest av att SMHI:s prognoser i tv alltid i första hand handlar om Stockholmsområdet, kanske 10-20mil norr eller söder om, dom gör en svepande rörelse och nämner södra delarna av landet och då flaxar dom möjligen förbi norra Gotland med handen. Norrut är det ju ännu värre, allt norr om Stockholm är norra delarna av landet  och ändå är det den största delen av vårt avlånga land. Det är ju bättre att kolla på deras hemsida istället.
mamamaggan
23-07-2011, 23:57
Om jag inte tar fel så gör nog SMHI sina prgnoser på samma sätt som våra grannländers motsvarande " väderverk" .
Jag kan visst hålla med om att de har fel i sina prognoser men har varit där på studiebsök och såg hur de gör för att ta fram prognoserna.
Man samlar in en massa data från många håll och kanter både i Sverige och utanför. Dessa beabetades i en dator som gör beräkningar , meterologerna la till en del sedan och så hade man en prognos.
Man ibland så t ex blir kanske vinden kraftigare eller ändrar riktning litegrann och vips så stämmer inte prognosen.
I går var jag speciellt glad att inte prognosen stämde , var ute och åkte båt och enligt prognosen skulle det ha regnat just då men regnet hade slutat långt innan.
Meriona
24-07-2011, 07:32
Förra sommaren gjorde jag en jämförelse under 3 veckor mellan SMHI och YR. SMHI vann faktiskt med hästlängder. Om det är så nu vet jag inte, men man kanske borde föra statistik igen.
Myosotis
24-07-2011, 09:03
CITAT (Monaxe @ 23-07-2011, 20:29)  dmi.de dmi.dk ska det vara  Störs mest av att de sätter likhetstecken mellan Malmö och Skåne, så att om det inte är frostrisk i Malmö så tycker de inte att de behöver nämna något om frostrisk alls. Nu har man själv lärt sig att se på himlen och känna på luften om man bör täcka över/ta in sina känsliga blommor på våren. Sorgligt att de inte fattar att det ofta är många grader kallare här uppe i norra Skåne med nattfrost i maj och ibland i juni.
malcolm
24-07-2011, 09:24
Går man in på smhi.se kan man söka prognoser för sin egen ort.
Huggorm
24-07-2011, 09:53
CITAT (malcolm @ 24-07-2011, 10:24)  Går man in på smhi.se kan man söka prognoser för sin egen ort. Eller någon annan ort, det stämmer väll inte mycket sämre för det
skånepåg
24-07-2011, 10:14
Har varit snack om det i tidningar att folk blir så besvikna på sina semestrar för vädret inte stämmer =( Men min Addon till webbläsaren har nästan alltid rätt, enligt nyheterna igår skulle det bli sol men här är bara fullt med moln och det börjar nog regna =( Vet inte vilken den tjänst den använder men den stämmer alltid =)
malcolm
24-07-2011, 10:16
*Stintan*
24-07-2011, 10:50
[attachment=63136:v_dret.gif] enligt SMHI
CITAT (Myosotis @ 24-07-2011, 10:03)  dmi.dk ska det vara  Visst ska det vara dmi.dk och inget annat! Kul att så många av er ändå tar spådommarna angående vädret med jämnmod och på allvar! Gissa kan ju alla och man har ju 50-50 chans att vinna! Vad som egentligen stör mig är att dessa prognoser (som är just prognoser och ingen sanning) kostar förstås en hel del pengar, speciellt dessa sk långtidsprognoser, som mycket sällan stämmer ens lite grann! Inget annat statligt verk skulle kunna fortsätta sin verksamhet och få fortsatta anslag med så sogliga resultat. Lägg åtminstånde ner långtidprognoserna, satsa mer på korttidsprognoser, då kanske felmarginalen kymper något. Här på västkusten, ex bland yrkesfiskare och annat yrkesfolk på sjön, litar man mer på dmi.dk. CITAT (malcolm @ 24-07-2011, 10:24)  Går man in på smhi.se kan man söka prognoser för sin egen ort. Man kan lägga in en app i sin mobil med väder för exakt den ort man bor på.
*Stintan*
24-07-2011, 11:32
Men SMHI gör ju så mycket annat än levererar väderprognoser till TV-kanalerna.
Lite löjligt kan jag tycka det är att dom tydligen tycker det är viktigt att berätta hur vädret varit under dagen som gått.
Huggorm
24-07-2011, 11:41
Jag har för mig att regeringen bad smhi att skärpa sig tidigare i år eller i fjol, men det verkar inte ha hunnit ordnas något ännu
skånepåg
24-07-2011, 11:50
CITAT (*Stintan* @ 24-07-2011, 11:50)  [attachment=63136:v_dret.gif] enligt SMHI Hehe där står ju regn, risk för regn hos min, inget regn hitills, men grått och molnigt är det. Men över en vecka har det varit regnigt och så så risk för regn går ju inte heller att lita på
Orkidétjuven
24-07-2011, 11:53
JAg tycker det är faktiskt ganska fantastiskt att man kan få fram en prognos överhuvudtaget. Så vad glada att de finns, även om de inte ger helt korrekta rapporter. Det är en levande planet vi bor på och det är många saker som spelar in hur vädret beter sig. Väder går inte att spå i i minsta detalj...
Kanske regeringen istället ska be vädret skärpa sig och kanske inte vara så nyckullt? Eller satsa mer pengar på klimatforskning istället.
nå, Iaf vad jag tycker.
CITAT (Orkidétjuven @ 24-07-2011, 12:53)  JAg tycker det är faktiskt ganska fantastiskt att man kan få fram en prognos överhuvudtaget. Så vad glada att de finns, även om de inte ger helt korrekta rapporter. Det är en levande planet vi bor på och det är många saker som spelar in hur vädret beter sig. Väder går inte att spå i i minsta detalj...
Kanske regeringen istället ska be vädret skärpa sig och kanske inte vara så nyckullt? Eller satsa mer pengar på klimatforskning istället.
nå, Iaf vad jag tycker. Men det är ju det jag menar, har vi någon nytta av meteorologi över huvud taget? Man kan inte ställa för stora krav på rättvisande information. Prognoser kan ändras från timme till timme, behöver vi verkligen veta vilket väder vi redan har haft? För det är ju det enda som är säker information i sammanhanget...
*Stintan*
24-07-2011, 12:33
CITAT (skånepåg @ 24-07-2011, 12:50)  Hehe där står ju regn, risk för regn hos min, inget regn hitills, men grått och molnigt är det. Men över en vecka har det varit regnigt och så så risk för regn går ju inte heller att lita på  Då kanske det är förklaringen till att dom berättar efteråt hur vädret varit så du får vänta tills ikväll innan får du reda på om det kom nåt regn
Jag har jämfört yr, smhi, svt, tv4, klartvader.se i praktiken varje sommardag de sista 2 åren vid reseplanering till ex Gotland, Öland, Skåne, Dalarna, Uppland, Härjedalen, Abisko... Dmi är för dålig på träffar ex Fagersta, Mörbylånga får den inte upp alls.
Kan bara konstatera att smhi funkar bäst. Yr har varit riktigt dåligt speciellt den sista månaden. Är det bra väder så har yr.no haft bättre prognoser. En sak är klart o det är att det inte går att kolla en vädersajt bara om man är väldigt väderberoende.
Tycker yr.no var ngt bättre förra året men smhi är klart bättre detta är.
Det finns 3 typer av väder. Väder som har varit,Väder just nu, Väder som kommer. Det enda väder som SMHI klarar av knappt är väder som varit!!
Gossen Ruda
24-07-2011, 18:45
Jag tycker det brukar stämma men man får tänka lite själv och följa utvecklingen. Att förutsäga väder är svårt, att prata om det är lättare.
Jag är lite hopplös, jag...
Jag tittar ibland på prognoserna men de går bara rakt igenom och ut någonannanstans (antagligen tillsammans med det andra som kroppen inte behöver) och sedan frågar jag min man (som är duktig på meteorologi) och till sist så inser jag att vädret är inget man direkt kan göra något åt eller planera för. Så varför lägga så stor vikt på prognoserna. Blir i alla fall sur när regnmolnen sveper förbi när det behöver regna eller för alla molnen när jag vill bada!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|