hellys
Vi har (hade) en väldigt fin idegranhäck utanför vårat hus som vi i våras blev tvungna att flytta på pga att muren som stod nedanför började ge vika. För att kunna få upp buskarna fick vi lov att kapa ganska mycket av rötterna och nu är häcken snart helt orange.
Vi har vattnat den så mycket som vi har trott att den har behövt men har hela tiden tänkt att den inte kommer att överleva pga av att vi kapade väldigt mycket rötter för den.
Men nu har vi sett att det börjar komma skott inne i den så den verkar ju ha överlevt som det ser ut smile.gif

Vi flyttade in vintras och det ser inte ut som att den har blivit klippt på senaste åren så den är väldigt bred så därför vill vi kunna snygga till den.

Nu till min fråga, kan vi beskära den nu? Och hur mycket vågar vi klippa isåfall? Den är som sagt väldigt bred.

Mvh Helena

edit. Egentligen är jag inte ue efter att få den fin utan att den ska må bra och överleva nu först.
Vi grävde upp och ner den i Mars. I Maj var den helt gul/orange och är det fortf.
Men som sagt pyttesmå skott tror jag det är inuti.

Den är som ett stort skal med bara barr längst ut och inga barr inuti.
Men som sagt kan en beskärning och isf när vara lämpligt för den för att den ska må bra.?

edit2. Och isf hur mkt ska vi beskära om vi ska det?
hellys
Jag bumpar denna då jag verkligen behöver svar då jag är så orolig för min häck. Vill ge den bästa förutsättningar för att klara sig.
Bassam
Hej
Barr växter kan beskära på sommar på den här tid bra men om du klipper toppen så de kan inte går på höjden min förslag du kan välja några grenar och inte klippa dem för att de ska gå på höjden och du ska beskära andra som ska gå på bred .

H:Bassam
*Stintan*
Man kan föryngra en förvuxen idegran genom att skära in den hårt. Finns det bara några små gröna skott kvar på grenarna så växer det snart ut nya igen. Denna radikala beskärning bör ske på vårvintern! För vanlig beskärning av en frisk idegranshäck är september idealiskt däremot. Finns inga gröna små skott kan det nog bli svårt att få den att överleva.

Bassam! Alla barrväxter ska inte behandlas likadant och beskäras på samma sätt!

hellys
Ok tack.
Lite klokare men det jag tänker med min häck är att den är lite speciell just nu och kanske mkt känsligare än en vanlig IOM att den är totalt helt orange och död, trodde jag. El den är det ff förutom att längst in på ett par grenar har det kommit ngn centimeter nya skott här och var, kanske 2-3st max per buske.

Alltså kapar jag allt ytterst är det endast dessa pyttesmå skott kvar.
Men framförallt undrar jag om det är större risk att jag skadar den nu om jag beskär när den mår som den gör efter misshandeln i våras och jag kanske ska avvakta till våren?

Hur den ser ut närmaste året bryr jag mig inte om, jag vill bara göra bästa förutsättningar för att den ska överleva.
Vad är det?
Låta den vara till mars och beskära en del då eller beskära nu för att det kanske ska nå ljus enklare in till innerdelen där skotten kommer?
Dock tror jag snart de oranga barren borde ramla av. Har redan börjat.
*Stintan*
Som jag skrev bör det ske på vårvintern. Har du vattnat den ordentligt sen den planterades om? Finns nog tyvärr en risk att din häck får svårt att överleva när det finns så lite grönt kvar.
Bassam
Hej

Det finns två tider för beskärning:

1 Vårvinter är bra föryngra buskar och häckar på grund att den ger många skotar .

2 Jas ( Juli Augusti September ) perioden är bra för säkerhetskull .

Tips

sommar tid passar om man vill bara toppa växter och för barr växter och med växter som försätta gröna hela året.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon