ordsnoken
Har någon provat att strunta i rådet på fröpåsen att de små nysådda lavendelfrö-pottorna ska in i kylen 2-3 veckor innan man ställer ut brickorna ljust?
Det blir väldigt fullt i mitt kylskåp - och jag måste ha många plantor. wacko.gif
Kan man slänga in fröpåsen i stället..?
Undrar en förvirrad optimist med liten kyl.
Och nej, jag har ingen jordkällare heller, tyvärr.
Ann
kerstin z5-6
Lavendel tillhör de som verkligen behöver kyla -4-6 v
men varför ställer du inte ut frösådden i stället-Fröpåsen ute gör ingen nytta men laveldelfrö tar ingen skada av lite minus heller tvärtom-
Så -vänta 24 tim o ställ ut med plastpåse på smile.gif
Annelie
Hrm... på min fröpåse står ingenting om att sådden behöver en köldperiod?!
Är detta en generell regel eller finns det olika tillvägagångssätt? unsure.gif

Fröna är köpta här på Odla (Suttons).
kerstin z5-6
jag vet bara att groprocenten ökar med kylning -sådär en 100 mot 4 utan kyla smile.gif
Sow in cold frame är ett vanligt råd tex Rhs A-z mfl litteratur
Det är vanligt att blommor som blommar efter midsommar eller på hösten ofta gror bättre av en kylperiod eftersom de får detta i sitt naturliga tillstånd
med kyla menar jag +4- -4 smile.gif
myskmadra
Lindbloms frö har en "ljus lavendel" som ska kunna gro utan köldperiod.
Jag drömmer själv om att dra mängder av lavendelplantor men har tyckt att det verkat krångligt och platskrävande med kylskåpet.
Unn
Hör också till dem som måste ha MASSOR med lavendel smile.gif Har sått de sista åren (med kyla ett par månader) mest för att det är så himla kul att så.
Annars tycker jag att det är busenkelt att ta sticklingar (d.v.s. om man redan har en planta) av just lavendel. Det går fortare att få färdiga plantor, man slipper omskolning, avhärdning etc och jag har fått ett bra resultat de två säsonger jag testat.
Här är en länk som kanske kan varar till nytta om någon vill testa:
http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsme...mering/603.html

Unn
kerstin z5-6
fast som sagt, just lavendel kyls bäst ute -då tar de ingen plats heller
gror till våren om man inte har plats att ta in dem smile.gif
Annelie
Okey, då får jag väl slänga ut mina lavendelfrön då rolleyes.gif

Hur viktigt är det med temperaturen? Kerstin, du skriver -4 till + 4 och i Skånska mått mätt är det svårt att hålla sig inom dessa ramar. Just nu har vi snö vilket bara är bra, men om det blir som det brukar bli så strålar snart solen och det blir varmare än +4.

Hur gör jag då? unsure.gif
kerstin z5-6
Gör inget det är just växlingarna i temp som väcker dem från frövilan -naturlig vår sas:)smile.gif
Ställ ut i norrläge smile.gif
ordsnoken
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-02-2004, 20:16)
Lavendel tillhör de som verkligen behöver kyla -4-6 v
men varför ställer du inte ut frösådden i stället-Fröpåsen ute gör ingen nytta men laveldelfrö tar ingen skada av lite minus heller tvärtom-
Så -vänta 24 tim o ställ ut med plastpåse på smile.gif

Toppen att de tål lite minusgrader - jag trodde att någon frysgrad var lika med dödsdom för fuktiga små frön i en liten potta.
Nu åker pottorna ut med ett täcke och mjölken in i kylen igen - tusen tack för tipset! rolleyes.gif

Sajten om hur man tar sticklingar var heller ingen dum idé - det ökar ju verkligen möjligheterna att få många plantor på ett lite enklare sätt.

mvh
Ann
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon