Full version: Hallon på träd?
Peztis
När jag var i Serbien i våras så fanns det ett träd som hade som hallon. När jag var där var de flesta gröna men tydligen mognar de och blir röda, min man sa att de smakar som hallon. Tyvärr fick jag inget namn på trädet, någon som vet vad det skulle kunna vara för något? Och inte minns jag hur bladen såg ut heller... Och inte kom jag på att jag kunde ha tagot kort... Knäppt!!!

Och är det något som skulle kunna vara härdigt hos oss eller som man kan övervintra i ett svalt garage?
Huggorm
CITAT (Peztis @ 23-07-2011, 22:30) *
När jag var i Serbien i våras så fanns det ett träd som hade som hallon. När jag var där var de flesta gröna men tydligen mognar de och blir röda, min man sa att de smakar som hallon. Tyvärr fick jag inget namn på trädet, någon som vet vad det skulle kunna vara för något? Och inte minns jag hur bladen såg ut heller... Och inte kom jag på att jag kunde ha tagot kort... Knäppt!!!

Och är det något som skulle kunna vara härdigt hos oss eller som man kan övervintra i ett svalt garage?

Troligtvis mullbär. De överlever utomhus i södra Sverige, och sorten "Mulle" klarar väll till och med zon 4 tror jag. Men egentligen vill de ha mer värme än Sverige kan erbjuda.
Alexander-VG-zon3
Svart mullbär kanske ? Morus nigra, skyddat och varmt läge, södra sverige. dock mognar bären oftast bara inom zon 1 och 2.

Finns fler arter av mullbär http://davesgarden.com/guides/pf/b/Moracea...one/cultivar/0/

Mullbäret 'mulle' är en härdigare variant, med mycket små bär. Skyddat läge till zon 1-3 ( ev 4-5), bären mognar tidigt.

Såg inte Huggorms svar under tiden jag skrev mitt, men mullbär är det nog. tummenupp.gif
Peztis
Tack! Det måste jag kolla närmare på!

Ni är allt ena klippor!

Tänkte inte ens på mullbär (vet hur bären ser ut men inte själva trädet) och har ingen erfarenhet av dem...

Och japp, har googlat lite och visst måste det vara mullbär!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon