Full version: Hallon p trd?
Peztis
Nr jag var i Serbien i vras s fanns det ett trd som hade som hallon. Nr jag var dr var de flesta grna men tydligen mognar de och blir rda, min man sa att de smakar som hallon. Tyvrr fick jag inget namn p trdet, ngon som vet vad det skulle kunna vara fr ngot? Och inte minns jag hur bladen sg ut heller... Och inte kom jag p att jag kunde ha tagot kort... Knppt!!!

Och r det ngot som skulle kunna vara hrdigt hos oss eller som man kan vervintra i ett svalt garage?
Huggorm
CITAT (Peztis @ 23-07-2011, 22:30) *
Nr jag var i Serbien i vras s fanns det ett trd som hade som hallon. Nr jag var dr var de flesta grna men tydligen mognar de och blir rda, min man sa att de smakar som hallon. Tyvrr fick jag inget namn p trdet, ngon som vet vad det skulle kunna vara fr ngot? Och inte minns jag hur bladen sg ut heller... Och inte kom jag p att jag kunde ha tagot kort... Knppt!!!

Och r det ngot som skulle kunna vara hrdigt hos oss eller som man kan vervintra i ett svalt garage?

Troligtvis mullbr. De verlever utomhus i sdra Sverige, och sorten "Mulle" klarar vll till och med zon 4 tror jag. Men egentligen vill de ha mer vrme n Sverige kan erbjuda.
flaxss
Svart mullbr kanske ? Morus nigra, skyddat och varmt lge, sdra sverige. dock mognar bren oftast bara inom zon 1 och 2.

Finns fler arter av mullbr http://davesgarden.com/guides/pf/b/Moracea...one/cultivar/0/

Mullbret 'mulle' r en hrdigare variant, med mycket sm br. Skyddat lge till zon 1-3 ( ev 4-5), bren mognar tidigt.

Sg inte Huggorms svar under tiden jag skrev mitt, men mullbr r det nog. tummenupp.gif
Peztis
Tack! Det mste jag kolla nrmare p!

Ni r allt ena klippor!

Tnkte inte ens p mullbr (vet hur bren ser ut men inte sjlva trdet) och har ingen erfarenhet av dem...

Och japp, har googlat lite och visst mste det vara mullbr!!!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon