Full version: Klippa syren - hur?
hellys
Hej

Bor i Göteborg och undrar när jag kan beskära syrénerna här?

Har hört att blomklasarna ska bort nu i år så de inte hänger kvar, stämmer det?
De gamla överblommade alltså.

Kan jag även beskära resten av träden nu & ta in grenar osv?
ingrids
Att ta bort överblommade blomklasar är mest en smakfråga. Det är rätt tid att beskära nu - juni, juli och augusti funkar lika bra. Passa på en torr dag om du vill vara extra noga.
Huggorm
Att ta bort blomklasarna gör att busken inte lägger energi på att skapa frön. Men är det en etablerad buske så bör den ha tillräckliga resurser för att frösättningen inte skall påverka nämnvärt. Jag lägger då inte energi på att plocka bort blommorna på mina syrener, särskilt som man inte når dem från marken.
hellys
Tack ska ni ha. Jag ska vänta in en torr dag och göra det. smile.gif
Hur mkt törs man skära?

octachoron
Här finns en gammal syren, den blommar överdådigt vartannat år. För att få den att blomma varje år behöver man plocka bort fröställningar och det orkar vi i regel inte göra.
mamamaggan
Vi tar aldrig bort de gamla fröställningarna och syrenerna blommar snällt varje år.

Däremot så sågar vi ner gamla grenar ända nerifrån på våren , några av de sämsta /längsta för att få föryngring nerifrån . Det tar ett par år innnan de yngsta blommar men vår häck blir tät och fin när vi gör så.
*Stintan*
Tar aldrig bort fröställningarn på mina gamla syrener och dom blommar då jättebra ändå.

hellys, syrener är tåliga men ska du skära mycket så bör du göra det direkt efter blomningen, annars blir det inga blommor nästkommande år.
hellys
CITAT (*Stintan* @ 24-07-2011, 01:03) *
Tar aldrig bort fröställningarn på mina gamla syrener och dom blommar då jättebra ändå.

hellys, syrener är tåliga men ska du skära mycket så bör du göra det direkt efter blomningen, annars blir det inga blommor nästkommande år.

Ok vad syn. För sent nu då alltså?
Vill ju ha blommor nästa år så får väl klippa lite nu och mer nästa år direkt efter blomningen. Jag ska plocka bort några fröklasar nu iaf men låter de jag inte når stående sitta kvar.

Tack för all hjälp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon