Full version: Klippa syren - hur?
hellys
Hej

Bor i Gteborg och undrar nr jag kan beskra syrnerna hr?

Har hrt att blomklasarna ska bort nu i r s de inte hnger kvar, stmmer det?
De gamla verblommade allts.

Kan jag ven beskra resten av trden nu & ta in grenar osv?
ingrids
Att ta bort verblommade blomklasar r mest en smakfrga. Det r rtt tid att beskra nu - juni, juli och augusti funkar lika bra. Passa p en torr dag om du vill vara extra noga.
Huggorm
Att ta bort blomklasarna gr att busken inte lgger energi p att skapa frn. Men r det en etablerad buske s br den ha tillrckliga resurser fr att frsttningen inte skall pverka nmnvrt. Jag lgger d inte energi p att plocka bort blommorna p mina syrener, srskilt som man inte nr dem frn marken.
hellys
Tack ska ni ha. Jag ska vnta in en torr dag och gra det. smile.gif
Hur mkt trs man skra?

octachoron
Hr finns en gammal syren, den blommar verddigt vartannat r. Fr att f den att blomma varje r behver man plocka bort frstllningar och det orkar vi i regel inte gra.
mamamaggan
Vi tar aldrig bort de gamla frstllningarna och syrenerna blommar snllt varje r.

Dremot s sgar vi ner gamla grenar nda nerifrn p vren , ngra av de smsta /lngsta fr att f fryngring nerifrn . Det tar ett par r innnan de yngsta blommar men vr hck blir tt och fin nr vi gr s.
*Stintan*
Tar aldrig bort frstllningarn p mina gamla syrener och dom blommar d jttebra nd.

hellys, syrener r tliga men ska du skra mycket s br du gra det direkt efter blomningen, annars blir det inga blommor nstkommande r.
hellys
CITAT (*Stintan* @ 24-07-2011, 01:03) *
Tar aldrig bort frstllningarn p mina gamla syrener och dom blommar d jttebra nd.

hellys, syrener r tliga men ska du skra mycket s br du gra det direkt efter blomningen, annars blir det inga blommor nstkommande r.

Ok vad syn. Fr sent nu d allts?
Vill ju ha blommor nsta r s fr vl klippa lite nu och mer nsta r direkt efter blomningen. Jag ska plocka bort ngra frklasar nu iaf men lter de jag inte nr stende sitta kvar.

Tack fr all hjlp!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon