BillyBragg
Hejsan!

De här är mitt första inlägg på forumet och jag tänkte fråga om hur man ska göra för att driva upp ett äppelträd från ett frö.

Vi har ett gammalt åkerö-träd på våran gård från någongång på 1800-talet som vi skulle vilja "yngla av" innan de slutar ge frukt. Jag har läst runt lite på internet men inte fått svar på alla frågor som uppstår smile.gif.

Vi tänkte ta typ 10 frön från "övermogen" frukt och sätta i krukor tills de blir genomfrysta (har läst de någonstans), sedan ta in dem för att börja gro. Sedan tänkte vi plantera ut de 2-3 bästa för att förhoppningsvis lyckas få ett att överleva och börja ge frukt så småningom.

Hur länge borde vi ha dom i kruka innan vi kan plantera ut dom? (Frösådden är tänkt nov-dec).

Hur lång tid bör man räkna med att det tar innan det ger någon typ av frukt?

Om jag har förstått rätt så vet man inte med säkerhet att trädet kommer ge någon frukt, alternativt dålig frukt. Kan man vänta med att plantera ut dom tills man har fått ett äpple eller tar det typ 10 år?

Finns det något annat sätt man kan göra på?

Tack på förhand!
Piccante
Jag vet inte om gamla äppleträd är sortäkta så de går att fröså? Sen är ju frågan om det har självpollinerat eller pollinerats av något annat äppleträd i närheten så du får en korsning? Säkrare är att ta kvistar och ympa på en annan grundstam så du får samma sort.
hellys
Lånat tråden lite då med en följdfråga. Vad ska man ha för stam som man ympar på?
Vilken art?
Huggorm
Det man kan göra är att ta fröplantor och låta dem växa några år till de börjar få lite storlek. Sedan ympar man på kvistar från moderträdet, och får då en "klon", ett nytt träd som är samma individ som det gamla och därmed lämnar likadan frukt. Frukten som kommer från fröplantor kan bli vad som helst eftersom den är en ny generation och med blandad arvsmassa.
BillyBragg
CITAT (hellys @ 23-07-2011, 23:17) *
Lånat tråden lite då med en följdfråga. Vad ska man ha för stam som man ympar på?
Vilken art?

Jag har läst att om man gör så så ska åkerö vara en bra "grundstam". Men jag kan ha fel smile.gif

Tack för svar!

Vi har iof inga andra äppelträd i närheten men det kanske vore säkrast ändå att ympa dit nya grenar?

Skulle de gå att när man har drivit upp frö och det börjar växa ut en kvist så kapar man hela kvisten rätt nära jorden och ympar på en ny från moderträdet? Annars finns det väl risk att det kommer ut nya grenar från "fröstammen" om man bara ympar på grenar? Som då kanske inte är sortäkta eller bra alls?
hellys
Bra svar - tack alla
När på året ympar man tex äpple och körsbär?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon