Full version: Berså av flätad pil
Siri på kobben
Jag har funderinga på att anlägga en berså. Jag har sett på bilder i trägårdstidningar att man kan fläta pil som blir som ett levande staket och det ser ju lite tufft ut. Men hur ser det ut om 5 år eller 10 år? Är den helt tät? Växer det för mycket så man ångrar sig att man planterade det eller? Tacksam för mer info om pilhäckar och andra tips om "bersåväxter" som växer hyfsat snabbt.

/Siri
Zanna
Jag kan tyvärr inte ge dig svar eller råd men när jag funderade på att göra staket av pil så läste jag att de har snabbväxande rötter som kan gräva sig in i vattenledningar etc så jag övergav tanken, inte för att jag har ledningar överallt i gräsmattan men de jag har vet jag inte vart de är - och vågar inte riskera att de gräver sig in i grannens ev vattenledningar.

Jag tror också att de rekommenderade att man gräver upp staketet etc någon gång för att rötterna inte skulle dra iväg. Kanske någon annan här i forumet kan ge klarhet över detta med rötterna?
Cilla
All pil växer fort, både grenar och rötter. Håller man ett pilträd eller häck beskuren från början håller man dock tillbaka också rottillväxten. Har man vatten- eller avloppsledningar i närheten och om dessa dessutom är av den gamla typen betong, bör man dock undvika pil över huvud taget.

Det finns inte många flätade pilhäckar som är 10 år, iallafall inte som jag stött på. Hur de ser ut efter några år beror mycket på hur de etablerade sig de första åren och hur man höll efter med flätning och beskärning. Häckar på 5-7 år som står i mager jord har jag sett, och de växer glest med långa, smala spröt som är svåra att fläta in om man inte går efter ungefär som med björnbär någon gång varannan vecka under växtsäsongen. Flätningen från början brukar gå bra, men sedan uppstår kvastar i topparna som är svåra att få bukt med om amn inte vill att de ska växa fritt. Klipper man av dem svarar pilen med att skjuta grenar längre ned, som kan upplevas som om de stör den flätade strukturen. En pilhäck vill gärna bli hög - 3-5 meter så det gäller att man är beredd att fläta och beskära från stege.

Typiskt för pilhäck som berså, staket eller avskiljare är ju att den växer snabbt och inte är så bred. Men nackdelarna om man inte ägnar den skötsel är rätt många. Ett alternativ till smal häck eller berså är att spaljera fruktträd i den form man vill ha.

Här rak, fristående spalje i päron. Ca 1,50 hög och 35 cm bred. Höjden uppnår man på ca 2-3 år, stamtockleken tar längre tid men tätheten kan bli så här på 5-10 år.

Siri på kobben
Tack för era svar. Jag skall nog välja något annat än pil. Man blir lätt lite desperat när man har över 3300 kvm tomt med endast två träd och ett ruttet staket. Man vill ju har lummighet snabbt.

/Siri
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon