Full version: Projekt
fridsbacka
Vad har ni för planerade projekt till nästa sommar ? Ibland läre man ju ligga lite före i tiden både vad gäller pengar och just tiden så skulle vara roligt och veta vad ni spinner på att göra nästa sommar naughty.gif
malcolm
Jag hade planerat att bygga en ny uteplats denna sommar men det fattades pengar men framför allt ork fast kanske till nästa år...
Klint
Nästa år har vi tänkt bygga uterum göra rabatter fixa nån avgränsning staket eller häck få till en brygga ev köpa en båt måla magasin o lagård kolla vad som finns i dem också, rensa fixa till gamla saker och framför allt lata oss och åka på semester MEN hur i hela friden ska vi hinna allt det kommer aldrig att gå det inser jag nu när jag ser det skrivet,men planer fattas inte!
EKLO
Jag fortsätter med projektet "hellre odla än klippa sly", vilket i praktiken innebär ytterligare många års spettning, grävning, sågning för att få bort sly och gamla stubbar på min naturtomt. På uppröjda platser gör jag sedan land och odlar grönsaker. I år kan jag ev. hinna bli klar med de ytor som lämpar sig för grönsaksodling, sedan får detta röjningsprojekt förmodligen övergå till att ge plats åt blommor och ev. några buskar, på mindre lämpliga ställen. Räknar med att vara klar om 4-5 år, och jag har ingen brådska alls. -
rissen
Nästa års projekt blir en kaktusrabatt !!! naughty.gif
merlin68
Nästa års projekt blir att sätta staket kring den "övre trädgården" som ligger närmast huset. Dels för att hunden ska kunna vara ute och dels för att älg och rådjur ska hållas utanför köksträdgården.
kerstin z5-6
Som vanligt -ta bort mer gräsmatta smile.gif
Crazy4Flowers
Vi flyttar om tre veckor, till en gård i bättre zon där det nästan inte finns någon trädgård alls, framför huset på den norra sidan måste det bli, finns mest bara en äng där ska det bli en trädgård men jag måste skissa och komma på hur jag ska göra, fixa stenar och jord osv.....just nu är det helt platt. Alla mina växter ska givetvis också flytta med. Dom ska få övervintra i ett föredetta potatisland sedan hoppas jag kunna få till något till nästa vår eller så får dom bo kvar där över nästa sommar och flytta till hösten, ja man får se vad man hinner med.
CillaM
Projekten för i år har liksom regnat bort...men just nu håller jag på att flytta all min kalksten som jag fick förra året, de ska användas lite här och var men så tungt det är... o så var det ju gamla vedboden som skulle rivas... en ny dörr i lillstugan också... och ett av hörnen till huset där det är nån konstig variant av uteplats med cement som är sprucken och dann och som jag vill ha bort... och naturligtvis, som Kerstin skrev, minska ner på gräsmattan! Men, orken tryter pga sjukdom och lusten den börjar gå samma väg.
nyk_anna
Nästa år blir det att ta lärdom av vår nya trädgård från denna sommar. Pallkragarna måste flyttas ut längre. Det står just nu inklämda under spirean som tog för sig tillsammans med äppelträdet. Sedan blir det buskplantering. Lite beroende på vad sambon går med på så blir det nog en ros, en klematis och en kaprifol. Sen skulle jag vilja trycka ner en vinbärsbuske. En pion ska flyttas och rabarbern ska flyttas.
Orkidétjuven
Ekologisk restaurering av hela tomten. Dvs allt som inte hör hemma i landskapet ska bort!
Dock ska det bli fint för ögat, så en viss planering krävs med återintroduktioner. Men också för att öka möjligheterna för fortsatt spridning.
Förhoppningsviss en damm, en äng och en hög ruttande ved. Minst 10 % död ved bör sparas och finnas i en trädgård.

En hönsgård finns i planerings stadiet med. Har bara inte planerat vilka höns vi vill ha ännu. tummenupp.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon