Full version: Tomat
chaplin
hej alla växthusisar våra tomatplantor har blivit dryga 2m höga. dom går i tak nu. ska man toppa dom eller slutar dom växa på höjden till slut. mkt tomater på men dom mognar dåligt. för lite sol? eller?
rosita
Många toppar sina tomatplantor när de är höga nog och det beror kanske lite på var i landet man odlar. Jag odlar i zon 1 och låter mina plantor växa till slutet av augusti innan jag toppar dem. När de blir över 180 cm brukar jag släppa ner dem en bit i taget, så att plantorna dras lite åt ena sidan. Då har jag ofta skördat de nedersta tomaterna och det går bra att hänga ner den delen som inte har tomater. Jag tycker bara att det är bra att det finns gröna tomater kvar när jag tömmer växthuset till hösten, då plockar jag in resterande frukter och lägger dem i svalen där de mognar färdigt efter hand.

Att dina tomater mognar dåligt kan säkert bero på för lite sol.
Jultorpet
CITAT (chaplin @ 24-07-2011, 11:27) *
hej alla växthusisar våra tomatplantor har blivit dryga 2m höga. dom går i tak nu. ska man toppa dom eller slutar dom växa på höjden till slut. mkt tomater på men dom mognar dåligt. för lite sol? eller?

Nej, slutar växa på höjden gör de inte, de kan bli över 10 meter om de får hålla på och har det bra. Toppa dom nu och låt de tomater som finns få all näring och mogna eller gör som föregående föreslog. Beror ju lite på hur länge du kan ha dom, om de kan få extra värme fram i höst så det lönar sig att låta fler klasar bildas.

Att de mognar dåligt kan bero på för lite sol men det tar tid. Det tar två månader från blomma till mogen tomat. Har du koll på när de började blomma så är det bara att räkna.
malcolm
Jag brukar toppa mina när de slår i växthustaket så alla kart skall hinna bli färdiga tomater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon