Full version: Tomat
chaplin
hej alla vxthusisar vra tomatplantor har blivit dryga 2m hga. dom gr i tak nu. ska man toppa dom eller slutar dom vxa p hjden till slut. mkt tomater p men dom mognar dligt. fr lite sol? eller?
rosita
Mnga toppar sina tomatplantor nr de r hga nog och det beror kanske lite p var i landet man odlar. Jag odlar i zon 1 och lter mina plantor vxa till slutet av augusti innan jag toppar dem. Nr de blir ver 180 cm brukar jag slppa ner dem en bit i taget, s att plantorna dras lite t ena sidan. D har jag ofta skrdat de nedersta tomaterna och det gr bra att hnga ner den delen som inte har tomater. Jag tycker bara att det r bra att det finns grna tomater kvar nr jag tmmer vxthuset till hsten, d plockar jag in resterande frukter och lgger dem i svalen dr de mognar frdigt efter hand.

Att dina tomater mognar dligt kan skert bero p fr lite sol.
Jultorpet
CITAT (chaplin @ 24-07-2011, 11:27) *
hej alla vxthusisar vra tomatplantor har blivit dryga 2m hga. dom gr i tak nu. ska man toppa dom eller slutar dom vxa p hjden till slut. mkt tomater p men dom mognar dligt. fr lite sol? eller?

Nej, slutar vxa p hjden gr de inte, de kan bli ver 10 meter om de fr hlla p och har det bra. Toppa dom nu och lt de tomater som finns f all nring och mogna eller gr som fregende freslog. Beror ju lite p hur lnge du kan ha dom, om de kan f extra vrme fram i hst s det lnar sig att lta fler klasar bildas.

Att de mognar dligt kan bero p fr lite sol men det tar tid. Det tar tv mnader frn blomma till mogen tomat. Har du koll p nr de brjade blomma s r det bara att rkna.
malcolm
Jag brukar toppa mina nr de slr i vxthustaket s alla kart skall hinna bli frdiga tomater.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon