Jag har tänkt att fråga fastighetsägaren om vi kunde få hit till gården upphjöjd rabatt.Då kunde jag fortsätta med att ta hand om "min" rabatt.
Om jag kan få dem att gå med på det så undrar jag hur man skall höja upp rabatten?
Vad skall man har till kanten?Är någonting av trä bra,eller måste man ha stenar?
Skall man ha något på botten så att ogräs inte kan ta sig genom?
Jag skulle så gärna fortsätta med att arbeta med växterna på gården!
Vi är tre som älskar att påta i jorden,men för närvarade är det jag ensam som gör jobbet.
Hej
Om du lägga sten på kanten det är bättre och du kan lägga täck matta i botten för att inte ogräs kommer och jorden ska ha blandad 1/3del vanliga jord +1/3 del grov sand + 1/3del naturliga gödsel eller kompost .
H:Bassam
En träram, stenar, torvblock, lecablock... det mesta funkar. Det beror ju på vad man ska odla, hur det ser ut där man tänker odla och vilken budget man har.
Om det finns mycket ogräs som kirskål och annat svårutrotat är det bra med markduk i botten. Är det bara vanlig gräsmatta så räcker det med att vända grästuvorna uppochned så blir de jord de med. man kan även bottna med tidningspapper i tjocka lager (de förmultnar) precis som wellpapp och annat "pappersaktigt" man har att tillgå.
Sedan ska ju bädden fyllas med bra jord, gödsel och gärna kompost om det finns. Om inte så är det ju bra att redan från början planera in en kompost i närheten för som du vet så blir det u alltid sådant man behöver göra sig av med och kan det bli jord igen så är det ju super!!
Tack Peztis och Bassam för era råd!
Så här ser rabatten ut idag.
[attachment=63186:096.JPG][attachment=63187:097.JPG][attachment=63188:098.JPG]
Som ni se så ligger en hel av rabatten i skuggan.
Så finns det buskar av Hasselnöt och Lönn,dessa har jah hållit ner genom att såga ner dem och så alltid klippt bort de små grenarna som vuxit upp.
Fastighets skötaren måste förstås hjälpa mig att få bort Lönnen och Hasselnöts buskarna och även göra iordning höjningen etc....
Nog behöver arbetet börjas under hösten?Alla perenna växter måste jag ju gräva upp i sådana fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.