Kan jag använda urin som näring till mina blommor på gården?
emmas matte
24-07-2011, 12:12
Guldvatten en del urin och 9 delar vatten
CITAT (emmas matte @ 24-07-2011, 13:12)

Guldvatten en del urin och 9 delar vatten
Tack! Då gäller det att börja pinka i en burk
emmsing75
08-08-2011, 19:54
Har själv använt "guldvatten" ibland men blev lite osäker på om jag kan fortsätta då jag läst nånstans att man inte ska göra det om man äter p-piller och vissa andra mediciner eftersom man då sprider hormoner i trädgården vilket inte skulle vara så bra för blommor. Nån som vet om det stämmer?
Piccante
08-08-2011, 20:49
CITAT (emmsing75 @ 08-08-2011, 20:54)

Har själv använt "guldvatten" ibland men blev lite osäker på om jag kan fortsätta då jag läst nånstans att man inte ska göra det om man äter p-piller och vissa andra mediciner eftersom man då sprider hormoner i trädgården vilket inte skulle vara så bra för blommor. Nån som vet om det stämmer?
blommorna tar ingen skada för de reagerar inte på mänskliga könshormoner men däremot sprids det till grundvattnet.
Garden bliss
09-08-2011, 00:36
Måste bara berätta om vårt rätt nysådda gräs som odlas på mager sandjord. Det såg gulaktigt ut (trots idog vattning) så vi gödslade med en vända guldvatten. En vecka senare var det lika grönt som det gamla gräset brevid, som vi någon månad tidigare gått över med Stroller kombi. Så effektivt är guldvatten hur som helst!
KatteLatte
09-08-2011, 06:01
Tjaaaa - När jag hade hanhund så kunde jag gott konstatera att vissa växter tålde hans "gödning" med "outspätt guldvatten" i rätt varierande grad. Benveden var t.ex. ganska känslig. Å andra sidan småskvätte han ju så det blev inte så höga doser, och alla växter klarade det fint.
Nu har jag bara tikar och de är förbjudna att p*nka i trädgården även om omplaceringsmopsen fortfarande inte har behagat fatta det. De tömmer ju i regel hela blåsan på samma ställe och då blir det ofta en gul fläck mitt i gräset (kvävebränna) med en kant 5-10 cm bred där gräset växer av bara helskotta. Vilkat tyder på att det nog finns en "lagom" koncentration, men som inte bör överskridas.
Garden bliss
09-08-2011, 12:34
Ja, precis. Man måste absolut späda ut det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.