ängsvädd
Min hund har fått kåda som satt sog fast hårt på ett ställe. Jag har klippt o rakat bort så mycket det går, men lite hård, intorkad kåda sitter fast på huden. Jag har provat att läsa upp kådan med såpa, men det funkade inte.

Någon som har tips på hur man kan lösa upp eller få bort kåda?
emmas matte
Fett margarin eller olja brukade min sambo använda på kåda när han varit i skogen
Överbölingen
Smörj in med fett eller matolja!
Peztis
Håller med, smör eller margarin.
Gossen Ruda
Normalt brukar jag använda fotogen. Snabbt och effektivt man knappast lämpligt på en hund.
ängsvädd
Tack för era svar biggrin.gif Det blir någon form av fett - tyvärr lär hon slicka bort det illa kvickt.
Gossen Ruda
CITAT (ängsvädd @ 24-07-2011, 18:21) *
Tack för era svar biggrin.gif Det blir någon form av fett - tyvärr lär hon slicka bort det illa kvickt.

Prova fotogen, det lär hon inte slicka bort. biggrin.gif Det tar bara nån minut att gnida bort kådan och sen ett bad.
ängsvädd
CITAT (Gossen Ruda @ 24-07-2011, 18:25) *
Prova fotogen, det lär hon inte slicka bort. biggrin.gif Det tar bara nån minut att gnida bort kådan och sen ett bad.

Hon är så irriterad i huden där så jag vill inte ha på några starka saker på huden. Jag försöker med fett i flera omgångar.
Piccante
jag brukar använda såpa på svåra fläckar.

och det är inte speciellt giftigt så jag tror det är bättre än fotogen på en hund
Peztis
Om du har en huvudtratt hemma så kan du ju använda den medan du låter det feta verka en liten stund.
omk
Påminner mig om när f.d grannens lilla Yorkshireterrier fastnade i en flugremsa, ni vet, en sån där som hänger i taket.
Remsan ramlade ner (var dåligt fastsatt) och fastnade i pälsen på sidan av jycken. Tack o lov hamnade remsan "bara" i pälsen och inte på själva huden.
Matte fick klippa, klippa och klippa. Hunden såg helt sned ut när hon var klar; lång päls på ena sidan och 0,5 cm stubb på andra. laugh.gif
För att inte hunden skulle skämmas ihjäl på sina promenader, jämnade matte till, så det blev 0,5 cm stubb över hela honom. Jag tror han skämdes lite iaf, men han blev SÅ söt !! wub.gif Som en liten råtta med jättestort, pälsigt huvud !! giggle.gif Jag önskar att jag tagit lite kort.

Hoppas kåd-problemet löser sig !
Bengalow
Lösningsmedel till kåda är terpentin, inget annat fungerar...Det kommer att svida lite grand, men är inte farligt
ängsvädd
Tack Bengalow. Jag har smörjt in med vaselin igår och det ser faktiskt bättre ut. Jag har balsamterpentin hemma - är det skonsamt mot huden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon