e_sedell
29-02-2004, 21:07
Vilka är det? Vilka är era favoriter. Om jag får mera än 15 svar så ska jag sammanställa det hela. Tyvärr fick jag inte det vad det gällde Saintpaulior. Men det är ju inte för sent att rösta än..
www.pelagonsallskapet.com
vickeva
29-02-2004, 21:55
Jag ÄLSKAR den gammaldags Mårbackavarianten. Är det någon som vet om det stämmer att det är samma som den danska Dronnig Ingridpelargonen?
myskmadra
29-02-2004, 22:51
Rosenknoppspelargonen Mary!
Min favorit är Smultron med mjölk.
Almdalen
01-03-2004, 08:53
Jag tror att det är Mårbacka, så här ser de ut.

Ingegerd
Min absoluta favorit är en ärvd Elinros ljus, som kommer från min mans farmor. En gammal pelargonia och har funnits i släkten i många år. Jag är så rädd varje vinter att jag ska ta död på den
. Men denna vinter har den också klarat
.

Pia
Rosenknoppspelargon helt klart...
Hej! Intressant omröstning! Den vackraste pelargonen tycker jag är Appleblossom Rosebud samt rosenknoppspelargoner i övrigt också! Men en annan favorit är Mårbackapelargonen./ANn-Louise
Fialotta
01-03-2004, 11:32

Min favorit Mårbacka...fått ärva dessa av min mor
Hej!
Mårbacka är verkligen en favorit. Har några blekrosa exemplar - jag älskar färgen. Och så doftar de som det gjorde hos mormor när man var liten.
De är så lätta att ha hand om också; växer så det knakar och verkar klara det mesta - både fönsterbyten och en viss försummelse vad gäller vattning o dyl... Mycket tacksam pelargon!
Köpte också förra sommaren 2 ex av en mycket småbladig sort, med små, små skira vita blommor. Bladen doftade fantastiskt, kryddigt - nästan lite julkänsla. På plantskolan var de osäkra på namnet, men den ska visst heta något med "Spicy" el ngt liknande.
(Om någon vet, så tala gärna om namnet!)
Tyvärr dog båda mina plantor efter bara ett par månader. Har ingen aning om vad jag gjorde för fel, men jag ska försöka igen ifall jag hittar nya ex i vår. Jag blev verkligen dunderförtjust i dem när jag såg dem första gången.
Lycka till med undersökningen!
cinis74
01-03-2004, 13:32
Jag älskar stjärnpelargoner. I fjol var Vectis Glitter min absoluta favorit.

Gillar dekorativpelargonerna som denna Mrs Pollock
vickeva
01-03-2004, 16:45
Min Mårbackavariant såg mer ut som denna (alla dog i vintras)

Jag hittade en sida på nätet som säger att det finns ett helt gäng olika Mårbacka, men datt den som härstammar från Mårbacka ser ut så här.
Jag undrar fortfarande om Dronning Ingrid ser likadan ut...
Vackraste: Mårbacka - å då ska den se ut som på Vickevas bild
Trevligaste: Jag älskar doftpelargoner, en obesvarad kärlek tyvärr!
(Hmm...tycks som om mårbacka gör en grand slam här!)
Unn
Eva i Skåne
01-03-2004, 21:54
De brokbladiga och doftisarna har jag fastnat speciellt för just nu, men jag har upptäckt att det finns maaassor av vackra pelargonier. Just nu håller jag på att samla på mig lite olika. Det har inte varit min mening att det ska bli en samling, men jag har köpt sticklingar, fått sticklingar och övervintrat mina "gamla" sorter förstås.
Susanne i Linköping
01-03-2004, 22:32
Appleblossom Rosebud får härmed en röst till. Tyvärr glömde jag min ute i höstas, i tolv minusgrader, så den har gått hädan.
Min favorit är "Friesdorf". Underbart vackert bladverk och enkla blommor. En annan favorit som jag inte kan vara utan är ljusrosa Mårbacka!!!
Alla Mårbackafantaster i senaste nr av " Allers Trädgård " som kom i lådan
idag finns en artikel om de olika sorterna av mårbacka, och möjlighet att
köpa ett paket med 4 olika, mårbacka vit, röd, mörk och Bergabacken.
e_sedell
02-03-2004, 20:20
Tänk att det kan vara så stort intresse för denna (mer eller mindre) "slit och släng" blomma.

De är härliga med alla varianter.
eva-louise, S-Halland
02-03-2004, 20:31
Stjärnpelagoner är underbara, tex Cathay som kan bli riktigt stor med massor av aprikos-rosa blommor. Eva-Louise
Mina favoritpelargoner är doft- och vildpelargonerna. Finns det någon som vill byta sticklingar i vår så hör av er.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.