Full version: odlingslådor
theresen
hej.

har varit på min lott och tittat idag, drog upp ett par rödbetor som stack upp ur jorden, lagom storlek för min del men dom hade gropar på sig och jag undrar vilket djur som har gjort det.

potatisen ser bra ut, blåser idag så det är ganska så spretigt. har börjat bukta i jorden och några blommar.
den ena plantan har gula blad längst ner och de är svartprickiga, inga djur ser mer ut som nåt ätit på dom. vad kan det vara?

moroten var inte så stor men jag drog upp några ändå, dom hade ljusa ränder i skalet.
EKLO
Potatisens fläckiga blad är antagligen bladmögel som efter ett tag går ner i knölarna och ger brunröta. Bäst är att så snart man ser det skära av blasten och slänga den (inte i komposten).

Bladmögel är väldigt vanligt på potatis, det är inget tecken på att du gjort fel, man får leva med det vissa år (är min erfarenhet)
theresen
tanken slog mig men det ser inte ut som mögel...ännu.
ska jag ta bort all blasten och när tar jag då upp potatisen?
ska jag ta bort blasten på de plantor som ser fina ut också?
EKLO
Du behöver inte skära av blasten på de friska plantorna, bara dem med bruna fläckar på bladen. Sedan kan du låta potatisen vara kvar i jorden tills du behöver dem. De slutar växa, men mår okej i övrigt om inte brunrötan hunnit ned i knölarna. Skalen förstärks (blir tjockare) medan de ligger kvar i jorden, har jag läst.
theresen
jag klippte av på allihopa. det får vara så nu. troligen har det kommit på de andra plantorna också det bara syntes inte än.
sen trivdes sniglarna under blasten hittade 4-5st på 1*2 meter.
men jag vattnade lite för jag har också lök i samma låda. och sen har det regnat i två dagar efter det så jag är lite rädd potatisen ska ruttna eftersom dom inte tar till sig vattnet på samma sätt nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon