Full version: Ogräs eller perenn?
Gröna mormor
Den här dök upp i en av rabatterna och eftersom den blommar gult (i just den rabatten har jag gult tema) lät jag den stå kvar. Kan någon säga mig vad det är, hittar den inte i min nya fina bok om perenner.
Eva i Skåne
Har ingen aning, men blomman är ju riktigt söt. Jag har aldrig sett en sån förut.
Jag tycker den ser ut att komma upp ur grästorvan och då känns det som ett ogräs, men det kan vara helt fel. Det ska bli intressant att följa lösningen på problemet. smile.gif
nällan
Ängshaverrot?
Tragopogon pratensis, 2 årig. Kollade i Bo Mossbergs "Den nordiska floran", hittade den någonstans mellan fibblor och maskrosor. Det är ju du som avgör vad som ska växa i din rabatt; plister, harsyra och nävor är ju också fina.
Ålgryte
Ängshaverrot har jag i min vildmark, men jag känner inte igen bladen på din bild confused.gif

Hos mig får den en lååång stjälk med korta smala blad. Blomman har jag inte brytt mig om - men den är fin i närbild! Den blir till en boll med frön...
Jag försöker rensa bort dem innan dess. naughty.gif
Gröna mormor
Jag har kollat i min gamla Fältflorabok av Björn Ursing och får det inte till att stämma med blomman. Där sägs det också att den skall bli mellan 5-7 dm. Min "planta" är bara 2-3 dm. Blomman sitter på en lång stjälk, vilket inte syns på bilden eftersom jag ville ha en närbild på själva blomman. Just nu är där 8-10 blomsterstjälkar och eftersom jag tycker att själva blomman är så fin, så får den stå kvar!
Jultorpet
CITAT (nällan @ 24-07-2011, 18:48) *
Ängshaverrot?
Tragopogon pratensis, 2 årig. Kollade i Bo Mossbergs "Den nordiska floran", hittade den någonstans mellan fibblor och maskrosor. Det är ju du som avgör vad som ska växa i din rabatt; plister, harsyra och nävor är ju också fina.

Tycker också det ser ut som ängshaverrot, helt klart, men den ser lite förkrympt ut. Den kanske har blivit toppad på nåt sätt eftersom det ser ut att komma så mycket skott nedtill eller så mår den inte bra av någon anledning.
IreneH
Jag såg någon liknande blomma idag i stan, "flicköga" hette den..
Jättefin!!
Gröna mormor
Jag googlade på "flicköga" men det tror jag inte att det är. Har tagit ett nytt foto nu eftersom den vuxit till sig och en av stänglarna gått upp i fröställning. Den är nu cia 3-4 dm hög. Det är definivt en liten ängshaverrot. Läste att man kan äta roten och även använda knopparna som sparris
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/trago/tragpra.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon