Zoffo
Hej jag var ute i skogen och gick hittade ett skott av denna växt som ja tog hem och plantera. när ja planterade den så växte den så här mycket på mindre än en vecka! den växer så mycket den tycks täcka över dom andra blommorna jag planterat med den. doc så såg den inte ut sådär i skogen utan den växta uppåt och hade en liten , liten lila/vitt blomma på toppen. vart ganska förvånad själv. Den är jätte fin men vad är detta för växt/blomma? någon som vet?

[attachment=63145:IMG_1258.JPG]
[attachment=63146:IMG_1261.JPG]
[attachment=63147:IMG_1306.JPG]
Peztis
Är det lobelia du planterade den me? För de blå blommorna hör inte dit, alltså? Nä, de var ju vita, skrev du ju... biggrin.gif

Vet inte vad det är men den var väldigt fin! Utan att veta alls vad det är så skulle jag nog vara rätt försiktig med vart jag tippar ut krukan sedan så att den inte tar över allt någonannanstans där du inte alls vill ha den.
*Stintan*
Tror det är en sorts veronica. Hur ser bladskaften ut. Skogsveronica har lite håriga bladskaft.
nällan
Trådveronica?
Tunn stjälk, krypande, rotslående? (Är det den är den flerårig) Den har blekvioletta blommor med vit läpp som sitter på långa fina skaft.
Du har nog bra jord i krukan...
silos
Vacker är den!
CillaM
Nja, trådveronika ser inte ut så, jag har den efterfrågade växten själv hemma o den ser så fin o oskyldig ut, i nåra veckor. Sedan blir den ett monster som täcker rubb o stubb som råkar vara 2 dm högre. Så jag är också intresserad av namnet på denna.
Jultorpet
Kan det vara jordreva, Glechoma hederacea?
Luktar den något?
Zoffo
Hej den har bara lite ludd på kälken! och nej den luktar inget! ohmy.gif
*Stintan*
I vilken del av landet bor du?
Zoffo
I västerbotten!

Kollade upp om de var Jordreva som jultorpet trodde och jaa det är Jordreva
den såg ut som Jordreva på bilderna när ja hitta den i skogen
*Stintan*
Då är det iallfall inte skogsveronica.
Zoffo
Tack för alls hjälp har nu hittat mitt svar på vilken växt jag har biggrin.gif och nu när jag vet det är en jordreva så ska jag inte tippa ut den någonstans på gården som jag inte vill ha den på!
tacktack!
Jultorpet
CITAT (Zoffo @ 25-07-2011, 10:22) *
I västerbotten!

Kollade upp om de var Jordreva som jultorpet trodde och jaa det är Jordreva
den såg ut som Jordreva på bilderna när ja hitta den i skogen

Men jordreva luktar tydligt om man gnuggar bladen, lite kryddigt, gott tycker jag. Därför jag frågade om det.
CillaM
CITAT (Jultorpet @ 24-07-2011, 23:45) *
Kan det vara jordreva, Glechoma hederacea?
Luktar den något?

Är lite osäker på om det är jordreva jag, och även mamma har. Den som jag rivit bort i mängder stinker när man river eller gräver upp den, som stinksyska nästan.
Zoffo
Okej får testas gnugga bladen då för att kolla! ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon