CC_401
Någon som vet något om hur självvattnande krukor fungerar?

Fungerar de flesta grönväxter att ha självvattnande krukor till?

Ska man alltid fylla på vatten när vattennivåmätaren är i "botten" eller ska den stå nån vecka utan vatten?

Har provat med en banddracena i en Lively Selfwatering kruka (sjalvbevattning.se), planterade dracenan i krukan, fyllde upp vatten och 3 dagar senare är vattennivåmätaren i botten, alltså att det är dags att fylla på. Jag tog då upp dracenan och den var rätt fuktig om rötterna- ska jag verkligen fylla på vatten-en dracena ska ju gärna torka upp lite mellan vattningarna, rädd att den ruttnar.

Förstår inte riktigt hur det går till.

//CC
varghem
ska den torka upp mellan vattningarna så ska du så klart inte vattna direkt när nivåmätaren är i botten.
låt den torka upp lite och vattna sen lite i jorden och behållaren i normalnivå... passa på att ge en omgång till i behållaren direkt när den sjunkit och låt sen torka upp igen.
jag vattnar alla mina lively krukor med 1kryddmått blomstra per liter vatten året om
Bassam
Hej

självvattnande krukor passar inte växter som behöver tork mellan som Ficus Pam Kaktus, de ska blir mögla .

H:Bassam
Gröna mormor
Jag har flera självvattnande krukor med olika växter i. Jag brukar vänta med påfyllning av vatten tills jag känner att flötet är helt torrt. Det går också bra att sticka ner handen direkt i jorden och känna hur långt ner det är torrt. På sommarhalvåret får dom gödning, precis som dom vanliga krukväxterna. När jag ser att jorden ovanpå ser "trött" ut, lägger jag på ny blomsterjord.
alnwicka
Har någon tips på självvattnande krukor som inte är så fula? De flesta i handeln är trista vita plastkrukor. Har sett en på DesignHouse med en liten ekorre som tittar fram och visar vattennivån, men det är ju mer kuriosa (och för ganska små plantor).
Ålgryte
Kanske kan du sätta hela krukan i en snygg korg eller i en ytterkruka ?

Dekorera den med stenar, tyg, papper. Här på odla har jag läst om någon som dekorerade sina krukor så snyggt med knappar yes.gif
alnwicka
åh - knappar verkar tufft! jag tycker om att sy också - då det är inte helt "off". thanks.gif
Jubbe063
Jag har haft allt från kaktusar och fetbladsväxter till riktiga sumpväxter som rumsstarr och papyrus i självvattnande krukor ( egentligen långtidsvattnande skulle jag säga för krukorna vattnar ju inte sig själva he he he )

Som de flesta säger, man kan låta krukorna torka ut mer eller mindre mellan påfyllningarna beroende på vad man odlar i dem.

Men fyller på med att jordblandning spelar roll det med. En luftig lätt jord kan vattnas oftare utan att växterna tar skada medan en tät tung jord håller vatten längre och ska inte vattnas lika ofta.

Det är väl här som hemligheten ligger när det gäller att ha kaktusar mm i självvattnande ;-) Blandar man ner mer grus och små lecakulor än vad man skulle gjort i vanlig kruka så går kaktusar väldigt bra i självvattnande med. I och med att man gjort jorden lätt och luftig med leca och grus så kommer jorden aldrig att bli "dyngsur" även om vattenmagasinet är full i vatten.

Så det är bara att laborera med hur ofta man fyller på vatten och olika jordblandningar, så kan man nog odla det mesta i självvattnande krukor.
Azur
CITAT (Jubbe063 @ 27-07-2011, 15:37) *
Blandar man ner mer grus och små lecakulor än vad man skulle gjort i vanlig kruka så går kaktusar väldigt bra i självvattnande med.

Gäller även orkideer, framförallt Brudblomma & Oncidium har trivts i självvattnande för mig. Jag har nog aldrig stött på nån växt som inte trivts i sjävvattnande kruka med luftigt & stabilt substrat.

Tar man ytterligare ett steg och helt tar bort jorden, har man hydroponisk odling. Jag har aldrig testat det, tycker det är svårt att hitta information och utrustning för hydroponisk odling - allt som finns på nätet är gjort för rationell odling av hasch, och ser inte ut att vara särskilt lämpat för fönsterblecket.
varghem
Då jag har yviga väldigt tunga bågar i mina självvattnande krukor så har jag dom ståendes i ytterkrukor. Därmed är övertippning avhjälpt.
Bassam
Hej

Vatten odling finns två :

1 Odla bara i vatten det står bara rötter i vatten men hela kroppen få stöd plus att luften ska pumpa ivatten och vatten innehåler som

-Om det har lagt lösningen i badkaret måste du lägga till fem liter vatten som 4,3 kg av kaliumnitrat, till 0,65 kg av ammonium sulfat och 2,6 kg av magnesium sulfat och 1,5 kg av mono kalciumfosfat, och 3 kg av kalcium sulfat. Om dessa material blandas, kommer de att ge tillräckligt med näring för att lösa upp med fem tusen liter vatten.

2 Andra :

Plantera i en blandning av grus, du ska odla växter utan jord, trots att rötterna absorbera vatten och näringsämnen och stabiliserar anläggningenI stället för översvämningar rötterna direkt i vatten och näringslösning,på botten grov sand eller grus eller förkolnat växtvävnad halv eller vulkaniskt glas eller Faramikoli. Lösning och sedan publicera de näringsämnen ofta ett av dessa material. Lösningen pumpas från under rötter

H:BAssam

[attachment=63304:vatten.jpg]

det är andra .höger av bild står pum och vänster står grus men på botten
står näring lösning

[attachment=63307:vatten_1.jpg]

uppe på höger ord .sågspån och på vänster sedan luft pum och på botten står på höger luft gång men på vänster av bild näring lösning.

Det är första .
*Stintan*
Bassam vad har det där med självvattnande krukor att göra?

Edit: sorry såg inte Azurs fråga.
Azur
CITAT (*Stintan* @ 27-07-2011, 23:33) *
Bassam vad har det där med självvattnande krukor att göra?

Det var jag som frågade efter information om hydroponisk odling. Jag ber om ursäkt, det var inte meningen att spåra ur tråden.
*Stintan*
CITAT (Azur @ 28-07-2011, 01:46) *
Det var jag som frågade efter information om hydroponisk odling. Jag ber om ursäkt, det var inte meningen att spåra ur tråden.

Läste nog bara halva ditt inlägg, sorry. Finns en tråd här med div. information.
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=8...roponisk+odling
Bassam
Hej

Jag skrev informationen till någon som fråga .
Obs

Jag mena att den sort av krukor , de ofta fattas syre så mögel är lätt att attackera rötter växter , jag provade dem två gångar och haft samma problem med rötter .
H: Bassam
*Stintan*
CITAT (Bassam @ 29-07-2011, 15:54) *
Hej

Jag skrev informationen till någon som fråga .
Obs

Jag mena att den sort av krukor , de ofta fattas syre så mögel är lätt att attackera rötter växter , jag provade dem två gångar och haft samma problem med rötter .

Läs mitt svar ovan!

Ingen annan än du har tydligen haft problem med rötterna i självvattnande krukor iallafall av svaren att döma i den här tråden..
varghem
varför skulle det fattas syre i självvattnande krukor?? övervattnar man så får man det problemet i vanliga ytterkrukor, men självvattnande har ju en vattenreservoar och ett flöte som visar hur högt man får ha vatten, så syre fattas då inte i mina i alla fall, kan ju inte vara röta och mögel som gör att mina växter blir så underbart stora och fina
Bassam
Hej

Jag sa vad hände med mig ni kan göra vad ni tror på .

Maj zon 4
Jag odlar med väldigt gott resultat några hibiskusar och en jasmin i självvattnande krukor. De stortrivs och det är stor skillnad på min andra jasminplanta, som var ungefär lika stor och omplanterades samtidigt, fast i en vanlig kruka. Den är snart bara hälften så stor som den som står i självvattnande kruka!

Nu har jag emellertid fått beslutsångest över en clivia som behöver omplanteras. Den står i en relativt stor vanlig kruka, men skulle behöva lite mer plats åt rötterna. Jag har ingen större kruka just nu, förutom en självvattnande variant. Men är det vettigt att sätta en clivia i en sådan? Vitsen med de självvattnande krukorna, som jag ser det, är att jorden håller en jämn fuktighet. Clivian vill ju inte ha det så, den vill torka ut mellan vattningarna. Är det då någon mening med att sätta den i den självvattnande krukan, eller ska jag hellre investera in en vanlig, lite större kurka? Tacksam för hjälp med era synpunkter och erfarenheter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon