Christoffer
29-02-2004, 21:22
Något jag länge undrat över... det säljs ju rökelser som det står
"opium" på och även eteriska oljor med "opium".
Jag tar för givet att det inte är narkotika i dessa, men om
det inte är opium med alkaloiderna i, vad är då luktämnena
gjorda av? Är det kronbladen?
Eller är det lukten av opium, men där de har tagit bort
morfin, kodein etc.?
Vad jag vet så luktar väl inte opievallmo någonting?
Jag tror inte att någon vet, men ställer frågan ändå.
Det finns ju en parfym som heter opium, kan det vara den som det syftas på?!
kerstin z5-6
29-02-2004, 21:34
I alla fall doftar rökelsen som den parfymen -morfin doftar inget alls ..
Christoffer
29-02-2004, 21:58
Aha. Ok. Nu vet jag. Tack.
gammelnalle
01-03-2004, 00:32
Christoffer
01-03-2004, 19:27
Men då kan inte parfymen "Opium" lukta särskilt gott, för rökelsen luktar verkligen inte bra.
Den var inne för kanske ca 20 år sedan och sen dess har den varit ute... Den luktar ju allt annat än friskt.
Christoffer
02-03-2004, 15:51
Luktar parfymen likadant som rökelsen alltså?
Eva i Skåne
02-03-2004, 16:19
Om parfymen och rökelsen luktar likadant vet jag inte, men all rökelse och parfymen Opium är typiskt huvudvärksframkallande.
Christoffer
03-03-2004, 19:46
Okidoki!
Hej Christoffer. Jag får för mig att du är intresserad av lite ovanligare växter. Har du kollat in de här böckerna: "Vallört och Vitlök" och "Lust och Lidande" av Matts Bergmark? Isbn=91-518-1458-7 och 91-518-1457-9.
Även "Exotiska Läkeväxter och Trolldomsörter" av Harald Nielsen är en intressant bok....Isbn:91-37-07984-0.
Matts Bergmark-böckerna vet jag inte om det kommit ut nya upplagor av, mina böcker är från 1981, men de kan ju finnas på biblioteket...
Du kanske redan har dem förstås...
Christoffer
04-03-2004, 16:03
Den jag inte kände till verkar vara "Vallört och vitlök". Lust och lidande är en jättebra bok. En annan bok som jag gillade men som försvann från biblioteken och inte går att låna längre var "Plants of the gods" eller "foods of the gods", jag minns inte vilken titel det var. Ja, det är sant, är väldigt intresserad av lite annorlunda växter. Har dock gett bort alla mina örtpåsar (runt 1 kg) till kompisar och bekanta, för jag kände att det var bättre att ge bort än att de skulle bli för gamla. Kavakavan behöll jag dock ifall man skulle vilja ta det igen, trots att den skulle vara farlig för levern.
Har förresten sett att de säljer cannabisrökelser och cannabisparfym här i stan, utan gifter i förstås, men låter inte det underligt att ha haschlukt i hemmet eller i kläderna, det låter lite som en provocerande lukt.
CITAT
Har förresten sett att de säljer cannabisrökelser och cannabisparfym här i stan, utan gifter i förstås, men låter inte det underligt att ha haschlukt i hemmet eller i kläderna, det låter lite som en provocerande lukt.
Ja, det låter ju heltokigt...var bor du? Då skulle man ju inte våga gå förbi en polishund eller genom en tull, tänk vad pinsamt det kunde bli...

Kan det verkligen lukta gott?
Christoffer
12-04-2004, 18:20
Jag bor i Göteborg. De säljer cannabisrökelser i en kläd-rökelse-affär vid Järntorget (nära intill bokhandeln) och en på Hisingen nära Vågmästareplatsen som heter Ametistgrottan. Men det är bara i den nära Järntorget där de säljer parfymen.
Hmmm, den förtalade Opium-parfymen råkar vara en av mina favoriter... men jag kanske går runt och luktar illa?
Fenja
Copycat
12-04-2004, 21:34
Nejdå, Fenja ! Vi tillhör bara "fel" årgång, tycker dom
opiumparfymen luktade jättegott förut men nu då jag känner den dofta förbi så gillar jag den inte längre
då var det min favorit
konstigt eller hur
Christoffer
14-04-2004, 18:19
Fenja... luktar parfymen samma som rökelsen?
Hej Christoffer!
Jag har nu aldrig sniffat på opiumrökelse så jag vet inte. Med parfymer är det ju så att de kan lukta helt olika på två personer. Min syster köpte min absoluta favorit parfym Gucci, men den luktade gammal get på henne så jag fick den!!
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.