Evassträdgård
24-07-2011, 17:57
Finns det någon som vet hur man ska göra med riktigt gamla äppelträd som har skador i barken och börjar torka först i lövverket och därefter hela grenar? Äppelträden har, av tidigare ägare, spikats med takpapp så att inte fukt ska tränga in antar jag. När jag gläntar på takpappen så kan jag konstatera att det är en egen liten värld av diverse insekter, maskar och sniglar. Träden är höga och beskurna men barken lossnar och min fråga är om jag ska ha kvar takpappen eller kan jag helt enkelt ta bort denna och borsta stammen och grenarna? Klarar trädet att vara naket och utan skydd av något slag? Bredvid äppelträdet står också ett plommontträd som har haft fullt med svampar, vilka jag skurit bort. Det är också mycket gammalt och igår rasade en stor gren. Det är så synd eftersom dessa träd ger trädgården sin härliga karaktär och lummighet. Jag är alldeles rådvill och är mycket tacksam för att få ta del av mer kunskap kring detta.
Välkommen till Odla!
OK, takpapp på ett träd...? Undrar hur man tänkte då...? Kanske någon med större kunskap än mig säger att det kan man ha men för mig låter det rätt korkat.
Om det är äldre träd med så stora skador så är frågan om det går att rädda. Var det på stammen eller på en gren? Kanske man kan såga av den drabbade grenen?
Förstår att du inte vill såga ned men...
Om nu många träd är gamla så kasnke det är dags att i år köpa något eller några nya så att de har etablerat sig när det sedan är dags att ta bort det som inte längre kan räddas.