Hur gör ni när ni förväller svamp, brukar ni låta all vätska koka in eller häller ni bort en del?
Lyckoper
24-07-2011, 20:05
Aldrig hälla bort något spad - där finns mycket smak
Tycker att det är bra att avbryta när det finns lite vätska kvar - håller sig bättre i frysen, kan bli torra annars.
Instämmer med tidigare inlägg, lite vätska kvar så att man fryser in i själva spadet så blir inte svampen frysbränd om man har den länge i frysen. Sen är det bra att inte ta med smör om man nu skulle få för sig det. Smör härsknar så vätska ev lite salt o inget mer så klarar det sig bra i frysen
Meriona
25-07-2011, 12:27
Håller med föregående två talare om du menar "förkokning" alltså, inte förvällning som i avkokning?
Dock om svampen är riktigt blöt så att det blir många deciliter vätska, så kan jag faktiskt hälla av litegrann för att skynda på processen. Jag är inte så tålmodig av mig, särkilt inte om man hittat mängder av svamp och ska steka i många omgångar.
Tack för svaren då ska jag lämna lite vätska kvar innan dom åker in i frysen,godast är det att smörsteka svampen direkt, men för säkerhets skull är det kanske bäst att förkoka den med tanke på dvärgbandmasken.Ha det gott i svampskogen
Meriona
26-07-2011, 08:36
Vad gäller dvärgbandmasken spelar det ingen roll om du har en frysperiod, det överlever de. Viktigt däremot att svampen blir riktigt upphettad och inte under för kort tid. Jag steker alltid min svamp ganska länge, för det har jag fått lära mig.
Överbölingen
27-07-2011, 13:03
Vi förväller nästan ingen svamp. Utom stenmurklor ungefär vart tredje år.
Dessutom torkar vi det mesta. Blötlägger i lite varmt vatten och använder restvätskan till sås/sky/kryddning. Reducerar kraftigt.
Vi torkar tre/fyra sorters svamp. Gula kantareller och trattisar, stensopp/brunsopp samt murklor. Färska champinjoner grillar vi.
Lyckoper
27-07-2011, 22:04
Det är lurigt med uttrycket "förvälla" i svampsammanhang - då det ofta brukas i betydelsen "koka in", att koka bort vätska ur svampen för att kunna steka med tex smör direkt, eller för att frysa in.
I matlagningssammanhang betyder det ju att snabbt koka något i vatten.
När målet är att koka bort gift (stenmurklor) eller att få bort skarpa smaker (riskor) används ofta uttrycket "koka av" med tillägget att kasta bort vätskan. Då ska man koka i mycket vatten.
Men "förvälla" används i de båda mycket olika betydelserna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.