Lärka
Förra sommaren köpte vi ett gammalt hus som hade en trädgård där varken gräsmatta eller rabatter varit skötta på många år. Skillnaden mellan den såkallade gräsmatta och den oslagna åkern bredvid var hårfin. Nu när vi väl fått fram en skaplig gräsmatta, så har vi istället fått något som sprider sig som en löpeld överallt. Vi har en tanke att köpa hem några lass matjord för att få till en lite jämnare och grönare gräsmatta men det känns inte roligt att göra det om vi inte blir av med det här ogräset först. Blommorna är iof. rätt fina men inte i dessa mängder och överallt. sos.gif
Gossen Ruda
Det ser ut som parksallat. Du får säkert andra råd men jag hade gått över hela ytan med Roundup. Tjusigt honungsbi på sista bilden.
nällan
Parksallat?
Den såg ju ljuvlig ut...men vilket ogräs..... 100-200 cm, Jordstam krypande- kanske betyder det att den måste grävas upp???
När jag nyanlägger gräver jag djupt med grep och fångar alla rötter, planterar något som jag kan hacka runt i ett par år innan marktäckare planteras emellan. Risken är nog stor att den ljusgröna bladmattan kommer tillbaka.
Klipper ni med gräsklippare kommer det säkert att trötta ut växten....
Det beror på hur "fin" gräsmatta man vill ha, min är full av ogräs och mossa....men alltid grön.
Lärka
Gossen Ruda men visst är det crying.gif, det ser det när jag googlar på parksallat, mindre roligt att det står VARNING på nästan alla sidor.
Ska testa Roundup på någon mindre "plätt" men jag har lite "skräck" för det, när det finns småbarn och djur på tomten. Men eftersom det bästa sättet att bli av med det tydligen är att mörklägga jorden, så får jag väl stänga in katterna och skicka sonen till mormor och morfar en vecka och blåsa på med Roundup om det funkar. För det känns inte riktigt som jag vill klä in tomten i svarta sopsäckar i ett par år. Vet inte om gräva funkar då det säkert är tre gånger så mycket som på bilden, det känns lite övermäktigt...
Men jag hade tänkt mig en gräsmatta som du säger nällan, med normalt ogräs och mossa inte den här bollstopparen... krocket funkar inte alls i eländet...
Gossen Ruda
Ibland får man välja mellan pest och kolera. Eftersom plantorna ofta hänger ihop under jorden är det ibland omöjligt att klippa bort dem eller täcka i ett par år. De överlever ändå och bara väntar på att få växa igen. Fördelen med att spruta Roundup är att alla växter som träffas dör, även de som hänger ihop med de besprutade. Dvs tvärtom. Risken för att småbarn eller tamdjur skall drabbas av förgiftningar är synnerligen liten såvida de inte äter av växterna. Fast från egna tester vet jag att Roundup smakar pyton.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon