Hur gör ni när ni väljer penslar och hur "sköter" ni dem?
Vi håller på att måla för fullt och vi använder vattenbaserad färg.Penslarna borde kunna användas flera ggr.enligt gubben men jag är av åsikten att man har dem till just det tillfälle man målar, sällan att de går att ha senare.Nu köpte vi penslar för c:a 70kr st.Bra penslar men ej för dyra.Jag plastar in mina penslar när jag är klar för dagen,det brukar funka men häromdagen lossnade det små korn som la sej i färgen.Så jag tvättade dem i vatten +lite yes de såg bra ut men inni i penseln var det färg kvar som jag inte fick bort.Det blev nya penslar.Kunde jag gjort annorlunda,hur gör du?Tycker att det är ok att slänga men inte förrän jag målat klart!
malcolm
25-07-2011, 07:05
Jag vill ge din gubbe rätt, en pensel kan man använda många gånger om man behandlar den rätt och en av god kvalitét blir faktiskt bättre med tiden. En ny pensel släpper oftast några strån när den används första gången och det slipper man med en begagnad. Det där med att ställa penslar i blöt (vatten/lacknafta) har jag slutat med, det resulterar bara i förstörda penslar precis som att linda in dem i plast, det blir som du säger korn med torkad färg som sedan släpper och skapar en knottrig yta nästa gång man målar.Jag har slutat köpa sådana där fempack med billiga penslar och föredrar lite dyrare varianter, gärna med svinborst som ger en jämn yta. 70 kr för en pensel låter som bra grejor och borde fungera flera gånger med rätt skötsel. Numera rengör jag alltid penslarna direkt efter målning och har jag använt vattenbaserad färg spolar jag dem länge i rinnande vatten och gnuggar ur färgen, sedan slår jag ur vattnet (utomhus) och förvarar dem stående med borsten uppåt tills de torkat för att sedan lägga i en ren plastpåse. Torka med trasa är inget vidare då trasor släpper "ludd" som fastnar i borsten och orsakar små knottror sedan, gör väl ungefär likadant om jag rengör penslar i lacknafta fast då kan man ju inte förbruka lika mycket för rengöring och spillet häller jag på burk/flaska och tar med till återvinningen.
Stora ytor som skåpluckor och garderobsdörrar etc. målar jag numera med liten roller för att slippa penseldrag och är man noga kan man få ytan att se nästan sprutmålad ut. Utger mig inte för att vara expert vad det gäller målning med detta är vad jag kommit fram till efter många års mer eller mindre lyckade projekt och jag har också noterat att det är aldrig bra att köpa för billig färg.
*Stintan*
25-07-2011, 07:34
Din gubbe har absolut rätt! Eftersom ni använder vattenbaserad färg är rengöringen av penslarna dessutom lätt.
Rätt pensel för olika typ av färg är också viktigt för bästa resultat.
Här är en bra länk till hur du bör göra:
http://www.henkesmalartips.se/sv/mala-ute_penselvard.html
Natur liv
25-07-2011, 07:43
Bra tips för skötsel av penslar. Jag har nog slarvat en hel del och också fått slänga penslar därför. Just nu står mina penslar i kakburkar fyllda med vatten ute i regnet. Hoppas att de är användbara när det blir väder att fortsätta målningen.
malcolm
25-07-2011, 07:53
Jag undrar varför penselrengöring verkar vara en så stor belastning hos många...?
CITAT (malcolm @ 25-07-2011, 08:53)

Jag undrar varför penselrengöring verkar vara en så stor belastning hos många...?
För att det tar sådan tid! Tycker man tvättar och tvättar och det tar aldrig slut... Vill ju inte gärna måla vitt och få svart i från tidigare arbeten...
Försöker också att tvätta av och återanvända men är det simpla arbeten så kan jag ibland använda billiga penslar.
Visst 17, jag måste köpa hem penslar... det var dåligt i förrådet!
andersen
25-07-2011, 11:40
Köp nya till varje gång som ni målar. Tvätta penslar är bara att ödsla energi, om det inte är frågan om att fortsätta på samma jobb lite senare.
Jag tillhör också den skara som rengör penslarna. När dom är rena och torra läggs dom i plastpåse med en lapp i om den är för vatten- eller oljebaserad färg. Jag rengör även rollrar, rollerfästet, tråg, spacklar mm mm. Allt enligt principen "många bäckar små", dvs jag slipper den utgiften nästa gång det skall målas. Färgen är förresten så dyr nu så att lägga ut ytterligare 70-80 kronor på en pensel känns onödigt.
Man sparar ju färg som blir över för att ha till bättring så varför inte även penslarna?
Gossen Ruda
25-07-2011, 15:19
Jag brukar tvätta men till slut går det inte längre, det är så gott som omöjligt att få dem helt rena. Målar jag med samma färg upprepade gånger sätter jag dem i vatten/fotogen mellan varven.
Överbölingen
25-07-2011, 20:09
Det beror alldeles på vad jag gör och vad "uppdraget" i helhet kostar i form av färg mm samt vad slags färg det är.
Idag så är de flesta färger vattenlösliga och alltså lätt rengöraverktygen bara rengöringen sker direkt efter användandet..
Färger med lösnigsmedel brukar jag numera sällan köpa. Och de färgrester jag har kvar använder jag billigaste penslarna till i avsikt att kasta efter användning.
Mina konsnärspenslar är i dag desamma som jag inhandlade 1957 till 62. Akvarellpenslarna märks inte att de är använda. De senare ligger i den dyrare klassen. Med en 10a eller 12a WN mårdhårspensel drar jag fortfarande ett hårfint streck och färgen räcker penseldraget ut. (Bortsett från att jag inte är så stadig på handen längre).
En välskött kvalitetspensel blir som någon skrev bättre med tiden. Den åldras med heder.
Problemen kommer med de bredare moddlarna och fasadpenslarna. Mot skaftbotten blir det gärna en färgrest kvar som är stört omöjlig att få bort. Nu gör torra färgrester inte speciellt mycket. Det är bara penseln som behöver doppas oftare. Vi hade rollar och penslar som stod i vatten två år innan slutmålning av gäststugan och vedboden. Inga problem annat än att någon hade stuckit upp lite ur vattnet och torkat.
Och tvättar man ur en roller väl så kan man byta kulör utan risk förutsatt att den hinner bli absolut torr. Dessutom spara man färg och hållbarhet om penseln är vatten eller lösningsmedels fuktad innan användningen samt att rengöring går lättare.
Men köper jag en 1/4 burk färg för en trädgårdsbänk så blir det den billigaste penseln som får gå till återvinningen på direkten efter avslutat jobb. Trestrykningar på 1,5dygn. Målning sammanlagt 45 minuter. Inte står jag lika länge och rengör en pensel typ 3 st för 29 kronor. Men svärfars gamla rengjorda penslar är verkligen outstanding.
malarmaster
25-07-2011, 20:15
det gäller att ha rätt typ av pensel som passar med färgen.idag är de flesta färger vattenbaserade (tyvärr) o då krävs syntetborst för att få en bra yta,oljefärg med lösningsmedel kräver svinborst. svinborstpenslar i vattenbaserad färg tappar spänst o form o är därför jobbiga att måla med.synteten klarar sig bättre också i oljefärg men kan ge lite stripigt resultat särskilt om de är av billig kvalite.då jag själv använder istort samma penslar varje dag rengör jag dem sällan, i de fall de vilar sig gör de det i en burk med vatten upphängda i en krok så de ej rör botten.plastpåsmetoden funkar om man använder penseln kontinuerligt o använder riktiga påsar som sluter tätt,köksfolie är annars det bästa.dock bör de inte ligga så alltför många dagar då de torkar ändå med tiden.penslar med lösningsmedelsfärg är bäst att förvara upphängd i en burk vatten Ulf
Huggorm
25-07-2011, 20:17
Jag har samma erfarenhet som Klint, även om jag rengör penseln så gott jag kan blir det inte riktigt bra. Trots att den verkar ren blir det kvar färg inuti, och låter man den torka så fastnar stråna i varandra. Jag har nästan slutat rengöra penslar, och köper billigaste möjliga i stället och kastar när jag målar klart. Fungerar bra för mig.
Under pågående arbete läggs penslarna i plastpåsar med tejp runt om. När arbetet är klart slängs dom. Ser ingen skillnad på resultatet oavsett pris på penslarna utan det brukar bli "amatörbra" Senast var det fönstren som fick sig en strykning. Däremot vill jag ha bra färg.
Älskar penslar som är vikta i vinkel

lätta att komma åt med ;)och vad man kan annvända rollers till mycket !
Tack för bra svar! Vi renoverar hela huset och köper bra färg,snickerifärg vill inte ha de billigaste penslarna och ja det är syntetborst, och jag är rätt så noga med resultatet,däremot stör det mej inte om det syns pensekdrag bara de är raka och följer trät tvärtom!Visst lägger vi ner mycket pengar och jobb just nu men jag märker ju också att många bäckar små...Jag ska försöka nu då igen att få dessa penslar rena ordentligt vi har ju ingen ho för tillfället men vattenslang jag var nog för otålig och snabb kanske vid rengöring det blir lätt så när man målat i 5tim och har en tid man måste vara på jobbet,men å andra sidan hade jag inte haft det hade jag inte haft pengar till detta

Men vad jag förstår så är det ingen av er amatör eller ej som använder nåt mer än vatten/lacknafta? I Henkes tips använder man ju grönsåpa till penseln efter själva rengöringen f ö tack för länken ska läsa mer där sen men nu måste ja måla!
Ja nu gjorde jag det spolade i vatten länge och de blev jättebra läser i en länk att man efteråt ska tvätta med grönsåpa och sen doppa i ren grönsåpa Va säjer ni andra om de? Nu ska ju inte dessa penslar få vila så länge men ska jag kanske tvätta dem ändå me såpa o vatten och vänta med "insmörjningen".Nu hänger de i krokar i en vattenhink det kanske räcker målar igen senast mån.
*Stintan*
29-07-2011, 12:59
Det räcker säkert, det är väl vid längre förvaring det kan va bra med insmörjningen. Att tvätta den med såpa och vatten skadar ju aldrig.
Penslar !då tänkte jag på mina Mårdhårspenslar som jag målar aqvarell med :)du tämker nog "STORA" penslar big grosser osv :)ja Husmåleri är ju inte samma som konst ,lycka till med måleriet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.