kluringen
25-07-2011, 02:59
Fick 12 efter första nattjakten med glasburk och ficklampa. De kommande två veckorna hittade jag bara 2-5 st. varje kväll. Endast ett byte i förrgår, och ingen alls igår, så jag trodde att jag var på god väg att få bort dem. Men i kväll kom en hel armada tillbaka, kommer inte i säng så nyfiken är jag. varje gång jag går ut hittar jag några till. Har detta att göra med deras livscykel?
Är det viveln själv eller är det i larvstadiet som de käkar upp bladen på rosorna?
Jag har satt in nematoder, men det verkar inte hjälpa, kanske fel sort? Baggen som sådan verkar inte göra skada. De verkar bara sitta i blommorna och njuta av doften som Tjuren Ferdinand. Jag har inte hittat en enda någon annanstans än i blommorna, men det är bara bladen som har skador.
Vad är det som pågår, ni som vet. Själv är jag helt rudis på insekter.
Gossen Ruda
25-07-2011, 11:29
Jag är dålig på skalbaggar men har lite litteratur och där står om vivlar: "Larverna är klumpiga, fotlösa, nästan orörliga och lever ofta inuti värdväxten eller på dess rötter i marken." Det är knappast de som äter på dina blad.
Om det är öronvivel som jag tror, så lever larverna nere i marken. Det är larverna som orsakar den största skadan, genom att de äter av värdväxtens rötter, medan de vuxna nöjer sig med att gnaga på kanterna på värdväxtens blad.
Mekanisk bortplockning kan nog fungera om du har ganska få, men det kan förstås kläckas nya från de larver som redan finns i marken.
Kontaktade du nånsin forskarna listade i artikeln jag postade? De kan tänkas ha tips om hur du bäst ska bekämpa vivlarna.
kluringen
25-07-2011, 14:14
Tack för era svar. Jag tror också som du Azur att det är öronvivlar efter att jag har googlat. Intressant info från Gossen om klumpiga larver. Jag drar slutsatsen att risken för spridning till andra rabatter är liten, då baggarna inte kan flyga så jag tror att mekanisk plockning hjälper på sikt. Ska upprepa behandlingen med nematoder, sorten som säljs hos Weibull´s ska vara effektiv mot just vivlar enlig beskrivningen på paketet.
Det är märkligt att jag bara har hittar dem på rosor och då endast i blommorna. Borde ha hittat åtminstone någon på bladen också om det är vad de äter. Kantgnaget stämmer också in bra på er beskrivning. Rotskadorna kan också stämma då en och annan gren tycks ha dött, men inte i någon alarmerande omfattning. Jag har inte kontaktat forskarna, men hittat intressant läsning på Azur´s länk. Ska försöka kontakta dem nu. Återkommer om jag får svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.