snoffipoffi
Har en stor kruka på balkongen med en ros på stam och en lägre ros (Rumba). Förra året hade jag rabattrosor i samma kruka men det dog under vintern när de stod på balkongen (delvis under tak, vid balkongräcket, i övrigt oskyddade) . Vore kul om årets rosor kunde överleva...
Jag har läst på många ställen hur man ska övervintra rosor men jag bor i lägenhet och har bara två möjligheter 1) balkongen 2) ta in dem i lägenheten = 20 grader
Ska de stå kvar på balkongen tänkte jag flytta in krukan i ett hörn vid väggen där den då står med två sidor mot huset (norr och västerväggar, ingen sol alls innan maj) och helt under tak. Tänkte också slå in den i fiberduk eller liknande. Den står redan på trall på balkongen - bör man ändå ha frigolit under?
Ska jorden vara torr när det fryser och när bör man börja vattna på våren? Och när är det lämpligt att flytta fram krukan till räcket så den får sol på sig?

Och vad händer om jag tar in den i vardagsrummet istället?

Tacksam för tips - rosen på stam var ganska dyr och det vore kul om den överlevde... :-)

Kajsa
Du kan inte ha stamrosen inne, den får ohyra och kommer få låånga skott, rosen behöver också en sval, kall viloperiod.
Du kan ha rosen i en isolerad kruka som klarar vintern, finns att köpa med tjocka väggar. Annars sno in krukan med bubbelplast, ställ den på frigolit skivor. Rosen är ympad under kronan där är en svag punkt, sno in stammen med väv så det skyddas, samt hela kronan men lite lufthål längst upp. Låt den vara lite fuktig i november och låt den sedan vara torr den kallaste tiden. När det blir plusgrader i mars kan du vattna lite försiktigt.
Beskär inte rosen föran det är riktig vår ca 1/3

Bor du i zon 4 eller kallare tvivlar jag på rosor i kruka på en balkong, då får du låna in dig hos någon som har ett svalt förråd eller garage.
snoffipoffi
Jättetack för svaret! Jag bor i zon 2 (Stockholms innerstad) så det ska nog gå att få den att överleva om jag följer dina råd.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon