Full version: Artbestämning
dandirekt
Vi har ett litet träd eller kanske är det bara en buske men den har stått där bakom tallarna och vi har funderat på att ta bort den men så sågade grannarna ner tallarna och den verkar trivas väldigt bra med sitt nya ljusa liv:-)

Växtplats är någon mil in i landet från Umeå.

Lägger upp bilder som jag har nu. Tyvärr har jag ingen på blommorna.[attachment=63207:IMG_3376.JPG]
[attachment=63208:IMG_3371.JPG]
[attachment=63206:IMG_3377.JPG]
EKLO
Hej,

jag tänker att det kanske är en hagtorn av ngt slag? Blommar oftast rödrosa i maj? Å andra sidan är de jag har här i södra Bohuslän flikigare i bladen,
Azur
Jag tror Eklo har rätt. Jag tror det är Kanadahagtorn.

EDIT: Den är i så fall ganska långt norr om sin normala utbredning, men jag vet att det finns folk som har ek och lönn kring Umeå så omöjligt är det inte.
Huggorm
CITAT (Azur @ 25-07-2011, 12:11) *
Jag tror Eklo har rätt. Jag tror det är Kanadahagtorn.

EDIT: Den är i så fall ganska långt norr om sin normala utbredning, men jag vet att det finns folk som har ek och lönn kring Umeå så omöjligt är det inte.

Normal utbredning? Det är ju ett amerikanskt träd, så den har ingen normal svensk utbredning. Men den klarar zon 6, så den är nästan härdigare än de svenska hagtornsorterna vilket är nästan unikt. Men det är trevliga små träd, med en fantastisk gul höstfärg och röda bär. Blommorna tror jag brukar vara vita.
kerstin z5-6
Det finns gott om hagtorn i z5-6 både träd och häckväxter:)
Alla förstås planterade, jag gillar de rosablommande.
dandirekt
CITAT (Huggorm @ 25-07-2011, 17:19) *
Normal utbredning? Det är ju ett amerikanskt träd, så den har ingen normal svensk utbredning. Men den klarar zon 6, så den är nästan härdigare än de svenska hagtornsorterna vilket är nästan unikt. Men det är trevliga små träd, med en fantastisk gul höstfärg och röda bär. Blommorna tror jag brukar vara vita.

Jag tackar för upplysningarna och lutar åt det amerikanska trädet, fast det står på min gård...och jag håller med om de fina färgerna fast om jag mins rätt har de rosa-vita blommor

Skulle vara kul om du kunde vidareutveckla vad du menar med svenska hagtornsorter?
Huggorm
CITAT (dandirekt @ 25-07-2011, 20:56) *
Jag tackar för upplysningarna och lutar åt det amerikanska trädet, fast det står på min gård...och jag håller med om de fina färgerna fast om jag mins rätt har de rosa-vita blommor

Skulle vara kul om du kunde vidareutveckla vad du menar med svenska hagtornsorter?

Vi har tre inhemska hagtornsorter, rundhagtorn, spetshagtorn och trubbhagtorn. De liknar alla varandra och har flikiga löv som påminner lite om ekens. Dessa finns företrädelsevis i södra Sverige, och kanske en bit uppför södra norrlandskusten.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/crata/welcome.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon