Hej,
det mesta växer så det knakar i mina grönsaksland i zon 1-2 i södra Bohuslän. Men inte den gula löken. Det är fjärde året i rad jag "misslyckas" men denna gröda, jag har bytt trädgårdsland varje år, sätter sättlöken vid rätt tid (dvs samma tid som andra i området som lyckas), men nu tänker jag att det måste vara jorden eller något annat som löken inte gillar.
Det som händer är att blasten viker sig efter någon månad, och då slutar ju löken växa, de blir aldrig mer än dubbelt så stora som den sättlök jag köpte. Blasten vissnar eg. inte, men den viker sig. Vattningen kan man inte skylla på i år, tänker jag.
Är det någon som har tips?
*Stintan*
28-07-2011, 00:10
Har det regnat såå mycket. Lök behöver regelbunden vattning och jorden ska helst aldrig torka ut. Dessutom behöver dom regelbunden svag flytande näring om dom ska utvecklas maximalt. Jorden ska vara väldränerad och gärna blandad med kompost.
Jordtemperaturen bör vara minst 10 ° när man planterar sättlökarna. Viktigt också att man trycker till runt sättlöken så att de står stadigt. Fåglar har en tendens att dra upp lökarna så det kan vara bra att täcka med fiberduk en tid tills de växt till sig lite.
Tack för svar Stintan, glömde kolla och såg det först nu.
Jo, jag tror nog att de fått vatten tillräckligt i sommar, och jordtemperaturen var nog rätt när jag satte i våras. Jorden är verkligen inte optimal (mina land är uppgrävda på en naturtomt, och jag måste hela tiden fylla på med komockor, sand och tång och kompost för att få tjockare matjordslager). Näringen - hm - jag täckodlar och täcker mest med färskt gräsklipp, det räcker för mina andra grödor, även kålen som ju är rätt näringskrävande växer fint av gräsklippet. Lite hönsgödsel i början av säsongen har jag lagt ut.
Kanske är det mest jorden som falerar, jag tror den är lite väl kompakt ännu - det låter på din beskrivning som om det snarast skulle vara det som är kass här.
Lite mer sand kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.