Full version: Minsta damm för fisk
hörnbjörn
Hej.

Funderar på att gräva en liten damm i trädgården.
Trädgården är inte stor, så jag kommer rikta in mig på en hörnet av den.

Jag kommer använda en färdig form till dammen, men OM jag vill ha fisk ( ej koi),hur stor måste
formen då vara?

jag har inte för avsikt att köpa den minsta formen. Det ska ju trots allt se bra ut i trädgården och
blir dammen för liten för fiskar så är det så. Vill bara undersöka möjligheten för fisk.

Mvh
Stefan
kina3
Är du beredd att ta upp fiskarna på vintern så kan du har en "hur liten som helst".
(I prinicip. Klart att en mkt grund damm med svart botten i solen skulle bli het och säkert otrevlig för fisken)

Om den ska övervintra krävs att dammen är djupare än frostdjupet. Alltså typ en meter, eller att du isolerar dammen.på vintern.

Jag har en damm som är ca 50 cm djup. Den täcker jag med ett par lager isolerplastskivor på vintern. Går oftast bra. Dock ej i vintras.,men det berodde nog inte på bottenfrysning utan på att det inte blev någon luftning.

I dammen bildas sumpgas, som har ihjäl fisken om det blir för mkt för länge.
hörnbjörn
ok. har tittat på lite former, där djupet ligger på mellan 40-60cm.

Om jag vill ta in fisken på vinter, hur förvarar jag dom då?
Är det akvarium som gäller eller är det stor mörk tunna i garaget ? tongue.gif

kina3
Du kan välja. Om du har dom kallt i garaget behöver de ej matas. De går i dvala vid en viss temp. ( 10 grader? Googla)
hörnbjörn
Tackar.

googlat lite, men det mesta om fiskar och dammar gäller Koi (och liknande), och jag kan tänka mig att det skiljer lite mellan en Koi och en guldfisk :-)

Jag jobbar vidare, och riktar in mig på en damm på ca 1000-1500L.

Alexander-VG-zon3
Finns en del trevliga ''vanliga'' akvariefiskar, som kan övervintra inne i ett vanligt akvarium på ca 50-100L.

En trevlig är ju Praktbarb, liknar guldfisk men blir mindre och skitar ner mindre är ganska köldtålig och trivs ute i dammar, måste dock fångas upp på hösten. Men ''övervintrar'' glatt i ett akvarium inne i normal rumstempertur. Klarar sig fint med dom minsta dammformarna.

Kardinalfisk är en annan liten trevlig akvariefisk som tål kyla och trivs även den ute i damm, där förökar den sig i mängder (som guppy). Sköts på samma sätt som Praktbarb. Dessa kan dock inte sättas ut lika tidigt som guldfisk däremot kan dom vara ute till hösten.

Guldfisk kan med övervintras inne i ett akvarium, men behöver ganska stora akvarium och bra filtrering.
Orkidétjuven
Vanliga rudor är ett bra förslag till damm fisk. kan bli upp till 30 cm dock. Finns i gyllende variant med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon