krafth
Odlar körsbärstomat (Riesentraube) på balkong och har upptäckt att många tomater får en svart/brun fläck mitt på som sedan växer och blir större. Jag antar att detta är en sjukdom eller ett angrepp av något slag. Plantan står i öster-läge och jag har endast givit den organisk gödning. Nu så här på sommaren beter den sig som tomater gör för övrigt. Vattnar jag den inte varannan dag så hänger den direkt.

Eftersom det sitter ca 200-300 tomater per klase så är jag rädd att denna sjukdom sprider sig när de rör vid varandra. Eller kommer det från rotsystemet? Vad kan jag göra åt detta? (Se bild)

krafth
Ingen som känner igen detta?
*Stintan*
Det skulle kunna bero på ojämn vattning kanske.
ingrid fuxwall
CITAT (*Stintan* @ 26-07-2011, 18:25) *
Det skulle kunna bero på ojämn vattning kanske.

Tror samma som dig
Anja Danmark
prøv at søge på Pistillröta - det ligner det, de har...
Jultorpet
CITAT (Anja Danmark @ 26-07-2011, 20:49) *
prøv at søge på Pistillröta - det ligner det, de har...

Tänkte också på pistillröta när jag läste frågan men sen när jag såg bilden så stämmer det ju inte. Det blir alltid mitt under där pistillen har suttit och inte på sidorna som på bilden.

Sen funderade jag på en virussjukdom som heter vaxfläck men jag vet inte om det stämmer heller? Det ska bli som röda eller gulaktiga fläckar med diffus kant. Det blir också bruna kärlsträngar i frukterna och stjälkarna. Beror på tomatmosaikvirus och påverkas av ojämnt växthusklimat. Det är också vanligast på gamla tomatsorter som inte är virusresistenta och 'Riesentraube' är ju en gammal sort så kanske kan det stämma???

Hur ser resten av plantan ut förresten? Är det inga symptom på bladen?
krafth
CITAT (Jultorpet @ 26-07-2011, 23:12) *
Tänkte också på pistillröta när jag läste frågan men sen när jag såg bilden så stämmer det ju inte. Det blir alltid mitt under där pistillen har suttit och inte på sidorna som på bilden.

Sen funderade jag på en virussjukdom som heter vaxfläck men jag vet inte om det stämmer heller? Det ska bli som röda eller gulaktiga fläckar med diffus kant. Det blir också bruna kärlsträngar i frukterna och stjälkarna. Beror på tomatmosaikvirus och påverkas av ojämnt växthusklimat. Det är också vanligast på gamla tomatsorter som inte är virusresistenta och 'Riesentraube' är ju en gammal sort så kanske kan det stämma???

Hur ser resten av plantan ut förresten? Är det inga symptom på bladen?

Ok, nej inget på varken bladen eller stjälkarna. Fläckarna börjar som en liten prick eller ett hack mitt på frukten och sedan växer det bruna sakta men säkert större. Jag googla lite på tomatmosaikvirus men hittade inte så mycket bildexempel. Den mesta informationen ledde tillbaka till gamla trådar här på forumet. Har läst igenom dom men tycker inte riktigt att dom ligger i linje med det jag fått. Men om man nu ponerar att det är ett virus då borde väl hela plantan vara smittad? Vissa tomater har tecken på de där bruna fläckarna men många har det inte. Varje tomat som får en brun prick/hack får bara det på ett ställe på frukten. Inte på fler ställen. 9 fall av 10 sitter pricken mitt på. Som du säger så kan det ju bero på att det är ett kulturarv som jag odlat och som inte är resistent mot sjukdomar, men hur som helst så känns det ändå som att hela plantan skulle vara mer allmänpåverkad om det var ett virus. Men jag kan ju å andra sidan inte mycket om detta.
Jultorpet
Nej, det där var knepigt!

Har letat och läst på flera ställen men hittar inget som stämmer. Hittade något som gav liknande fläckar men då förekom det enbart på mogna frukter så det stämde ju inte heller.

Du skriver hack, kan det vara nåt som sticker eller biter i frukterna och att det sedan ruttnar eller liknande?

Konstigt verkar det! Som du själv skriver så borde ju hela plantan vara mer påverkad om det är något virus eller liknande inte bara vissa frukter. Är det enstaka frukter spridda här och där på olika klasar och plantor?
*Stintan*
Tänkte också att någon varit där och tagit ett smakprov. Jag skulle hur som helst plocka bort skadade tomater och sen kanske vattna varje dag för plantorna behöver jämn vattning. Att låta dem torka så de hänger mår dom inte bra av.
Bassam
Hej

De ser ut som att Bakteria attackerade dem.

H: Bassam
krafth
CITAT (*Stintan* @ 29-07-2011, 09:27) *
Tänkte också att någon varit där och tagit ett smakprov. Jag skulle hur som helst plocka bort skadade tomater och sen kanske vattna varje dag för plantorna behöver jämn vattning. Att låta dem torka så de hänger mår dom inte bra av.

Ok, kan prova det. Då kommer jag alltså vattna även om de är fuktiga i jorden?
Tror inte att det är något som varit där o "smakat", då borde inte hacken/prickarna vara på samma ställen på frukterna varje gång.

Jultorpet: Ja det är det jag inte blir klok på. Det är på enstaka frukter och på olika klasar. Jag fortsätter att plocka bort de som fått en brun fläck. Slänger sådana så fort jag ser dom. Som det ser ut i dag är kanske 10-20 % av frukterna påverkade av detta. Låter som ett litet problem men 20% på 400 är ganska mycket. Lite små missfärgningar och så kan man ju stå ut med men detta kändes som att var något annat.

Åsa - mälardalen: Någon idé?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon