Eva i Skåne
Jag har två olika sorters oxalis i köksfönstret, båda är flera år gamla. Dom får vissna ner på hösten.
På den mörkbladiga har jag liknande skador varje år, men inte på alla blad. Den blommar som den ska. Jag har delat med mig av knölarna och den växten har inga fula blad. Var kan det vara?
Den gröna med mörk zon i mitten gissar jag på trips, men vet egentligen inte. Det är inte heller mer än vissa blad som är angripna.
Samma fel på dem känns det inte som det är. De står inte heller nära varandra. Inga andra växter i fönstret ser smittade ut, varken av det ena eller andra.
Är det sjukdomar som lever kvar i knölarna under vintern?
Jag har en av den med mörk zon som står ute. Den ser frisk ut.
[attachment=63216:064___Kopia.JPG][attachment=63217:Kopia__av_066.JPG]
[attachment=63219:061___Kopia.JPG][attachment=63220:063___Kopia.JPG]
merlin68
Kanske solskador eller en bristsjukdom? confused.gif På den röda oxalisen sitter ju skadorna långt ut på bladen och är bruna så där gissar jag på solljus men den gröna är ju liksom vitprickig på hela bladen .. g.gif Mineralbrist???
mojan
Jag får ofta dessa skador på min röda oxalis.
Jag upplever att den inte är EN särskild orsak utan den talar om att den är "lite krasslig".
För mycket vatten eller/och att bladen legat mot den varma fönsterrutan är två orsaker som jag noterat.
Jag plockar hela tiden bort dessa blad så den ser fin ut.
Jag vänder också krukan ofta för den böjer sig ju mycket mot ljuset men det gör du säkert också. smile.gif
Bassam
[attachment=63240:th_1.jpg]

[attachment=63239:th.jpg]

Hej

Du kan googla på namn ( thrips ) , den skada blad ser lika , du kan försöka lita efter insekter för att finns andra insekter som äter bara en sida över eller under blad så blir blad så , du kan se på kvällen eller på natten för att flera insekter jobba bara på kväll och natten och sover på dag.

H:Bassam
Eva i Skåne
Inga fler idéer?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon