hannalundqvist
25-07-2011, 14:26
Hej!
Har för ett tag sedan flyttat till hus och håller nu på att se över rabatterna.
Har en växt som på bilden i en av rabatterna. Det är feta blad på den.
Har ingen aning om vad det är och funderar om den ska få vara kvar eller ej. Är det någon som vet vad den heter och om det blir några blommor på den?
[attachment=63223:Photo_20...14_51_53.jpeg]
En kärleksört!
Skulle kunna vara Matrona, den har mörkare blad och blommor.
Eva 33c
25-07-2011, 14:31
Det är nog en kärleksört,
Sedum telephium, du har där. Det finns lite olika varianter av den, och ja den blommar. Du har redan knopp på den : )
Och du ska definitivt ha den kvar!!!! Jag ääääääälskar mina kärleksört, så enkel att sköta, inget som smiter iväg med rotskott eller fröer, lätt att föröka på olika sätt (en kvist i vatten så blir det rötter eller så klipper man i bitar så att ett blad är mot jorde, då kommer det rötter där).
hannalundqvist
25-07-2011, 14:37
Tack för era svar!
Då ska den nog få vara kvar, men ska få en ny plats!
Nu står den så tätt med andra växter som jag inte tycker den passar så bra ihop med..
hannalundqvist
25-07-2011, 14:42
Går det förresten att flytta på den närsomhelst, eller förstör man blommningen om man flyttar den före den slagit ut?
varghem
25-07-2011, 15:25
jag har inte märkt nån skillnad på den när jag än flyttade den förutom att blomningen blir lite senare... vid torrt varmt väder krävs dock lite vattning
Jultorpet
25-07-2011, 21:05
CITAT (Eva 33c @ 25-07-2011, 15:31)

Det är nog en kärleksört,
Sedum telephium, du har där. Det finns lite olika varianter av den, och ja den blommar. Du har redan knopp på den : )
Ville bara säga att det latinska namnet på kärleksört numera är
Hylotelephium telephium.
Eva 33c
25-07-2011, 21:31
Javisst ja, sedumsläktet är ju numera uppdelat i en massa nya släkten. Där har jag inte hunnit uppdatera mig än... Bra att ha det rätta namnet när man söker info om en växt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.