alnwicka
Är det fler som tycker att det är så få humlor och fjärilar i sommar? Vi har trädgården full av blommande växter delvis för dessa insekters skull, bl.a. lavendel och témynta, men det är betydligt färre humlor i år jämfört med 2010. Förra året kunde man knappt se témyntan pga av alla humlor kring den. Vi bor i Åkersberga strax norr om Stockholm.
Gossen Ruda
CITAT (alnwicka @ 25-07-2011, 15:57) *
Är det fler som tycker att det är så få humlor och fjärilar i sommar? Vi har trädgården full av blommande växter delvis för dessa insekters skull, bl.a. lavendel och témynta, men det är betydligt färre humlor i år jämfört med 2010. Förra året kunde man knappt se témyntan pga av alla humlor kring den. Vi bor i Åkersberga strax norr om Stockholm.

Det är få humlor i år i stort sett över hela landet. Återväxten ser dock bra ut så förhoppningsvis är det tillrättat till nästa år.
octachoron
Däligt med fjärilar här. Humlor har det surrat mycket av.
IreneH
Humlor finns nästan inte här i år, men det är gott om fjärilar.. happy.gif
Chilo
Jag såg inte särskilt många humlor tidigare i år, tills min bolltistel började blomma! Sorry, alla era humlor är här hos mig biggrin.gif
Anders zon 1
Här är det massor av både humlor och fjärilar. Tycker inte det är färre än vanligt. Tror att det kan variera lite beroende på var man bor.
MissLeia
Riktigt lite humlor. Låg i solstolen och glädjades över det större antalet fjärilar som flög omkring, tills jag började granska vilka det rör sig om. Tror att det är kålfjärilar, kålfjärilar och inget annat än kålfjärilar. Inte ens hundra att de är så bra att ha på tomten..?
kerstin z5-6
de är nog alla här smile.gif
Crazy4Flowers
Här har vi bra med humlor men fjärilar skulle jag gärna sett mera av.
varghem
CITAT (Chilo @ 27-07-2011, 09:46) *
Jag såg inte särskilt många humlor tidigare i år, tills min bolltistel började blomma! Sorry, alla era humlor är här hos mig biggrin.gif

En hel del har dock hamnat på mina bolltistlar tongue.gif
här är mängder av både humla och fjäril
Bengalow
Jag måste nog hålla med om, att det är lite humlor och fjärilar för tiden. Vad jag saknar mycket är även nyckelpigor! I stället kryllar det av bladlus.
zaaritha
Här har bara synts citronfjäril, nässelfjäril o kålfjäril!
Brukar vara så många fler!
alnwicka
CITAT (Bengalow @ 30-07-2011, 12:58) *
Jag måste nog hålla med om, att det är lite humlor och fjärilar för tiden. Vad jag saknar mycket är även nyckelpigor! I stället kryllar det av bladlus.

Ja, det måste jag hålla med om - har bara sett en enda nyckelpiga på hela sommaren! Såg på "Trädgårdsfredag" hur man kunde göra ett nyckepigebo, men har ej kommit mig för att göra en sådan än. Det får väl bli en vintersyssla till nästa års nyckelpigor.
HelénE
Intressant läsning, expressenartikeln.

Själv har jag inte märkt någon nedgång på vare sig humlor eller fjärilar, de verkar älska min trädgård men så finns också här mycket högvuxet och vildvuxet. Nu blommar blå bolltistlarna och dessa älskar verkligen både humlorna och fjärilarna, det är fullt på dem varje dag.

Vi får v'l ta och hjälpa humlorna och se till att plantera växter de gillar, mina verkar gilla allt, men blå bolltistel är verkligen en favorit och sen framåt hösten när kärleksörten blommar så brukar det vara fullt av humlor där. Kärleksört har jag också många av. Praktbetonikan verkar också vara en humlefavorit. Och vitklöver har jag massvis av i gräsmattan och de verkar de också gilla.

Har ett hummelbo (som humlorna byggt själva) precis vid jordgubbslandet. Inget problem alls, de bryr sig inte om man plockar jordgubbar de smyger bara in i sitt lilla hål.

Helén
MissLeia
Nu har jag haft örnögonen framme här i flera dagar och det är så otroligt lite humlor. -cry-.gif

Fjärilar är det dock ett överflöd av och inte enbart kålfjärilar längre! Hurra!
Gossen Ruda
Jag är tveksam till siffran över humlebortfallet i USA, får kolla med Björn Cederberg så småningom. Att det har minskat är säkert men hur mycket?
Biggan_
Jag har också massor av humlor och fjärilar! Här är det oreganon som är mest välbesökt!
Fjortispower
Jag kan bara se Bananflugor.
HelénE
CITAT (Biggan_ @ 02-08-2011, 23:27) *
Jag har också massor av humlor och fjärilar! Här är det oreganon som är mest välbesökt!

Jo reganon gillar den också. Jag har en jättestor planerad och sen så har det ven dykt upp i min vild del av trädgård, förmodligen frösått sig där.

Sen har jag otroligt mycket lökar som blommar på våren, scilla, vintergäck, vårstjärna tulpaner mm mm hela gräsmattan är full av dem och de älskar de också. Även daggkåpan verkar väldigt populär. Sen har jag mycket hägg, syren, körsbär, plommon och äpple, hallon o vinbär och det älskar de också.

Sen tror jag, vill man ha mycket fjärilar så bör man ha nån del i trädgården som är lite vild, helst med ett bestånd nässlor i. Jag har rensat mycket nässlor sen jag flyttade hit men medvetet låtit en del stå kvar. Jag håller efter dem med gräsklipparen så ruggarna inte sprider sig för mycket. Sen växer det massa nässlor i åkerkanten bara 2 meter från min tomt så de finns ju där också. Samma med "övrigt vilt ogräs", det får hålla sig i övre delen av trädgården och försöker de sprida sig in i gräsmattan så klipper vi bara av det.

Helén
Anders zon 1
CITAT (Boxer @ 02-08-2011, 15:39) *

Låter skrämmande om siffrorna för USA stämmer (fast jag är inte förvånad.....).

Ett litet påpekande dock: bilden på en "humla" som finns i Expressens artikel är ingen humla utan en sorts storvuxen blomfluga som ser ut som en humla.
Gossen Ruda
CITAT (Anders zon 1 @ 05-08-2011, 12:23) *
Låter skrämmande om siffrorna för USA stämmer (fast jag är inte förvånad.....).

Ett litet påpekande dock: bilden på en "humla" som finns i Expressens artikel är ingen humla utan en sorts storvuxen blomfluga som ser ut som en humla.

Ingenting förvånar mig längre beträffande kunskapen på Expressen och Aftonbladet.
Anders zon 1
CITAT (Gossen Ruda @ 05-08-2011, 12:32) *
Ingenting förvånar mig längre beträffande kunskapen på Expressen och Aftonbladet.

Nej, att sprida verklig kunskap och ägna sig åt källkritik är inget som dessa tidningar verkar prioritera särskilt högt. Man kan kanske tycka att det är en struntsak att bilden är fel men det får en ju att undra över hur mycket annat i artikeln som är felaktigt eller byggt på missförstånd.
Azur
Jag räknar kallt med att alla vetenskapliga rön som rapporteras i dagstidningar är felaktiga.

Dels för att tidningarna väljer de mest spektakulära rönen, dvs de som är mest troliga att vara felaktiga till att börja med, dels för att dagstidningar är fysiskt oförmögna att rapportera vetenskapliga rön utan att missförstå och/eller felvinkla alltsammans.
Gossen Ruda
På det tågforum jag skriver på är det en tradition att leta fel i tidningsartikal om tåg och järnvägar. Man kan hitta de mest vansinniga saker. Nu är visserigen Trafikverkets informatörer ganska bra på att svamla men sen spär journalisterna på. Det finns ett par som är duktiga, Ulf Nyström på GP är en sån. Han skriver också på vårt forum och har en gedigen tågkunskap.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon