Full version: Bredbandsfundering
Gossen Ruda
Skulle kanske lagt detta i datorfrågor men jag lägger det här. Jag har bredband, ADSL, från Telia. Har också en internetid med lösenord som jag ansluter mig mot. Jag bara undrar, om jag får besök av en person som vill ut på nätet med sin dator men har en id från exempelvis Tele2, kan han då ansluta sig med sin id på mitt bredband eller måste han låna min id?
gnon49
Har du ADSL behöver du väl ingen ID för att komma ut på nätet? Du är ju uppkopplad mot din hemmaadress. Eller missförstår jag ditt inlägg?
Gossen Ruda
Ut på nätet kommer jag men vad jag fattat måste jag ha en identitet också. När jag fick bredband i sommarstugan fick jag även en ny id men jag använder samma som i stan vilket går bra.
Gossen Ruda
Jag läste igenom papperna en gång till och det är nog som gnon skriver, id:n behöver jag nog bara om jag ringer upp via ett modem nånstans. Frågan kvarstår dock, kan vem som hest använda bredbandet?
PeterDeleter
Jupp, han eller vem som helst med sin egen dator kan koppla upp sig från dig bara genom att ansluta till ditt modem/router. Personen får då en "ny tillfällig anslutning" så att säga. Nemas problemas smile.gif
gnon49
När min ena datorn gått sönder har jag bara bytt till den gamla och fortsatt surfa. Jag betalar ju för anslutningen till mitt hus. Mern nu har jag gått över till mobilt och då kräver anslutningen pinkod eftersom modemet inte är bundet till en viss adress.
Gossen Ruda
Oki doki, det var bara en tanke som flög förbi. Jag betalar ju en fast summa för anslutningen.

CITAT (gnon49 @ 25-07-2011, 22:36) *
När min ena datorn gått sönder har jag bara bytt till den gamla och fortsatt surfa. Jag betalar ju för anslutningen till mitt hus. Mern nu har jag gått över till mobilt och då kräver anslutningen pinkod eftersom modemet inte är bundet till en viss adress.

Ungefär som när jag tidigare ringde upp via modem.
Carl
Har två datorer på samma fasta bredband.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon