Jag funderar på att plantera en ligusterhäck nu i höst och behöver lite råd om allt möjligt.
Är det större risker med att plantera höst än vår, dvs kommer många fler plantor att dö eller liknande? Är det bättre att vänta till i vår? När?
Om jag fattat det rätt krävs ett dike för plantorna på ca 50 cm bredd och 50 cm djup, eller kan det vara mindre? Vad för jord är bäst? Vi har ett nybyggt hus, byggt på sprängsten, där man fyllt tomten med vad entreprenören kallat för "fuktighetsbevarande massa" och sen lite matjord. Ska all massa bort ur diket och ersättas med annat eller kan vi behålla en del?
Precis som alla andra är vi ute efter snabb uppväxt av en tät häck utan att råka ut för döda plantor ;-)
Tack för all hjälp jag kan få, total novis på området!
Hej
Man kan plantera hela året utan problem, grop 50cm*50cm*cm50
Bra för jord är bra om du kan göra förbättring , Tex Liguster tycker om lera jord så om du har lera jord , du behöver bara blanda dem med jorden på påsar som säljer i affären men om du har sandiga jord behöver blanda med kompost eller naturliga gödsel.
Tips
Undvika att lägga näring från början , det blir stor risk att växter ska inte växa bra.
H:Bassam
Själv väntar jag med all busk- och trädplantering tills hösten. Hösten är bättre att plantera på då det ofta är en blöt period o då slipper man mycket av det enorma vattnandet som plantering på vår och sommar kräver. Och ska du ha en häck se till att ha en bra marginal med uppgrävd jord på varje sida av häcken, ogräs växer gärna och snabbt in och kan sacka ner nästa års tillväxt av ligustern. Och gärna sandhaltig eller vanlig trädgårdsjord, ingen gödsel eller näring i på hösten men gärna till våren när tillväxten kör igång igen. Finns flera med bra o bättre kunskaper här som kan tipsa dig.
Tack för tipsen Bassam och Cilla M!
Gärna fler tips från andra! Ska det vara sandhaltig jord eller funkar lerig jord (= fuktighetsbevarande massa???)?
Helst väldränerad jord men med inslag av lera. Lera är väldigt tungt för många växter vars rötter letar sig neråt. Så vanlig lätt gjord med sand är att föredra, egentligen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.