elin_johansson
26-07-2011, 12:59
Jag har tidigare ställt en fråga om julstjärna, sticklingar av denna...
Försöker få min fleråriga julstjärna att leva vidare genom sticklingar och skottet mår inte så bra...
Endast ca 3 cm är helt fräsch, men en bit är fortfarande grön, men lite hopskrumpen.
Jag undrar om denna gröna, men hoptorkade del kan skjuta rötter?
Sen, om jag snittar bara den "fina" delen, är det tillräcklingt långt för att klara sig och växa, typ 3 cm?
Hur mycket ska ner och över jordytan?
Ja, bara undrar om någon ha tankar, åsikter, kunskap om detta. Vet att frågorna är lite otydliga kanke...
Men tacksam för alla tankar!!!!!!!!!
ingrids
26-07-2011, 15:50
Ofta handlar det inte så mycket om centimetrar som ögon och/eller bladärr. Nytt grönt kommer sällan var som helst på en stickling utan vanligen där det redan finns ett öga eller ett bladärr. Ofta bör det också vara några ögon/bladärr nere i jorden då en del men inte alls alla växter kan sätta rötter på just de ställena.
Hur just julstjärna funkar vet jag inte men om den friska biten är helt utan ögon eller ärr minskar enligt min erfarenhet av andra sticklingsprojekt chansen att det blir något.
elin_johansson
26-07-2011, 16:01
Tusen tack för ditt svar! Uppskattas mycket!
Har "knölar" som jag antar är det du menar med ärr... De sitter ganska tätt på stammen och jag hoppas att dessa ska kunna räcka, men man vet ju aldrig. Intressant och värdefullt att höra att det inte handlar om längden, direkt iaf...
Mårbacka
28-07-2011, 16:49
Ett tips. Längd spelar sällan roll. Något som däremot spelar roll är hur gammal skottet är. Oftast är det lättare och snabbare att rota något förvedade grenar än att ta helt späda skott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.