Slänger in en fråga här eftersom ni brukar ha svar på det mesta och jag lider av tidsbrist!
Vi har fått en (av flera) offert på taktegel vi har bestämt oss för tegel och ej betong och vi ska ha enkupigt.Vi har fått 2 alt. 1ans är med Benders lertegel, 2ans med Hansa Nordica plus 10185 det skiljer drygt 20000 ja 20 mellan dessa.Vet du vad som är så mycket bättre med 2an? eller har du nån annan intressant synpunkt? Som vanligt Tacksam för svar!!
Bengalow
26-07-2011, 15:44
Zanda's Nordica Plus är betongtakpannor. Tillverkas idag i Polen. Kanske därför dom är så mycket billigare! Det är otroligt mycket flottare med lertegel! Välj det!!!
Gossen Ruda
26-07-2011, 16:04
Det har visat sig att betong inte passar på tak. Miljön är så hård att de vittrar. Tegel håller i evigheter. Huset jag bor i fick tegelpannor på 60-talet. Bara ett fåtal har behövts bytas.
Fågelvägen
26-07-2011, 16:06
Håller såklart med om att det ska vara äkta tegel!
Fanns inte Vittinge enkupiga taktegel med? Beijer har tydligen kampanjpris just nu
(eller ev. hänger någon gammal annons kvar på nätet).
*Stintan*
26-07-2011, 16:12
Riktigt lertegel är absolut snyggast!
Meriona
26-07-2011, 16:23
Visst är lertegel klart vackrast, särskilt på ett gammalt hus!
Benders har oerhört gott rykte härikring, men det KAN ju bero på att det är nära till Kvänum och därmed spritts mera.
Bengalow
26-07-2011, 17:02
En teknisk fråga bör ställas också. Om huset från början ritats för tegeltak, och vill byta till betongpannor, så måste du beräkna hållfastheten på taket. Betongpannor är oerhört mycket tybgre, och den extra belastningen kan bli ödesdiger.
Meriona
26-07-2011, 17:05
Men de hade ju bestämt sig för tegel?
Tegel är bestämt enkupigt också fast jag tror inte det varit enkupigt från början Jo men bägge var tegel,och från Bender har kollat nu och det dyrare var laserat,det ska vi inte ha.Tipset om Vittinge på Beijers ska vi kolla upp vi har ju en bit att åka men de borde leverera hem tycker jag.De stänger 16 nu i juli.Tack för responsen här kan man de mesta!
Meriona
26-07-2011, 17:31
Jag hoppas verkligen att man får komma på en titt sen när ni boat in er ordentligt!

Tror att man kommer att bli sjuk av avund!
Du är välkommen( jag har xtra penslar)
Meriona
27-07-2011, 11:00
Hihi, nej kludda får du göra själv.

Sånt kan inte jag, jag har varit gift med en målare och alltid förlitat mig på honom (och gör så än).
Nu har vi beställt Vittinge det vet vi är svenskt lertegel Tack Fågelvägen mfl.! Har du sånt själv? Vi var i kontakt med Beijer och sen fick vi ett bra pris från vår andre lokala bygghandel den första sålde inte Vittinge så kan det gå! Det kommer på fredag ska bli så spännande
Meriona
02-08-2011, 13:16
Det var ett gott val, Klint! Ni kommer säkert att bli jättenöjda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.