Full version: Limax maximus
Monarda
Grävde lite i trädgården idag och hittade denna vackra pantersnigel under en rugge med lammöron.
Den fick flytta till fågelbadet som har rinnande vatten och det verkade den inte ha något emot. Efter ett dopp kröp den ner i grönskan.
[attachment=63249:P7261148.jpg]

[attachment=63250:P7261155.jpg]

[attachment=63251:P7261157.jpg]

[attachment=63252:P7261160.jpg]

[attachment=63253:P7261165.jpg]

[attachment=63254:P7261167.jpg]
omk
Åh, vilken vacker bildsvit, Monarda !

Fotot när h*n "simmar" är otroligt vackert !

Men, vad ljus h*n är ! Här, hos mig (sydost Göteborg), är leopardsnigeln mycket mörkare.
Monarda
Jag kollade runt på nätet igår för jag var lite osäker på namnet och hittade en sida från Göteborgs Naturhistoriska Museum där dom skriver att utseendet kan variera väldigt mycket. Ibland kan dom även vara enfärgat grå till gråsvarta. Normalt orsakar dom inga större skador på växtligheten. Tur det, för jag hittade en till efteråt. Man kan ju lätt tänka sig hur mycket en sådan bjässe skulle kunna mumsa i sig!
Gossen Ruda
Var det inte något sådant Harry Potter mumlade under filten när han skulle få staven att lysa? Eller var det Lumas maximum? biggrin.gif Kan man få en snigel att lysa?
Flemming
Ledsen att jag missade dessa bilder igår...
Denna serie blev lika lyckad som fåglarna !
Väldigt klara bilder och då undrar jag vad du har för kamera ?
Monarda
Ja, ibland har man tur! Jag har en Olympus SP-560UZ, den har några år på nacken nu men får duga.
omk
Kallas den verkligen pantersnigel i Sverige ?
Jag har alltid hört och kallat den för leopardsnigel.
Leopard, är ju det man tänker på, med den teckningen. Panter är väl helt svart ?

Ruda, ge den lite berikat uran, så ska du se att den lyser ... wink.gif
CillaM
Underbart fina och klara bilder Monarda! Och visst är pantersnigeln bara för härlig! O jo, den kallas också för leopardsnigel omk, men kattdjurets, pantern, päls är inte helt och hållet svart utan har fläckar när man tittar närmare på det. Den svarta pantern är en genmutation.
omk
Tack för info om katterna Cilla ! Att det var en genetisk mutation visste jag inte !!

Googlade lite och fick veta att snigeln, som tråden handlar om, tydligen kallas leopardsnigel i södra och västra Sverige, men pantersnigel i resten av landet. (Den kallas leopardsnigel även i Danmark.)

Nåja, oavsett namn, är det en fantastiskt vacker snigel ! Och stor !!!
CillaM
Här i västsverige där jag bor, i Lerum, så kallar vi den för pantersnigel. O den är inte bara stor, den är väldigt trevlig också. Jag är oerhört rädd om dessa, och de svenska svarta och kölsniglarna också.
Gossen Ruda
Jag har den också i stan tillsammans med spanjorerna så det gäller att kolla innan man stampar eller klipper till. Jag säger nog leopardfläckad snigel om jag nu pratar om den, med den gör jag aldrig.
Flemming
CITAT (Monarda @ 27-07-2011, 22:52) *
Ja, ibland har man tur! Jag har en Olympus SP-560UZ, den har några år på nacken nu men får duga.

Den kameran behöver knappast bytas ut...
Saxat från Olympus.se
"SP-560 UZ låter dig ta fantastiska närbilder, utan att du behöver riskera livet, och den breda vidvinkeln ser till att även landskapsbilderna blir lika vackra som du kommer ihåg dem. Dessutom ser den dubbla bildstabilisatorn till att bilderna inte riskerar att bli suddiga på grund av darriga händer eller lång inzoomning"
Monarda
CITAT (Flemming @ 28-07-2011, 22:12) *
Den kameran behöver knappast bytas ut...
Saxat från Olympus.se
"SP-560 UZ låter dig ta fantastiska närbilder, utan att du behöver riskera livet, och den breda vidvinkeln ser till att även landskapsbilderna blir lika vackra som du kommer ihåg dem. Dessutom ser den dubbla bildstabilisatorn till att bilderna inte riskerar att bli suddiga på grund av darriga händer eller lång inzoomning"

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Låter som en riktig pensionärskamera! Inget ont om pensionärer, åren går......
Flemming
CITAT (Monarda @ 28-07-2011, 22:37) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Låter som en riktig pensionärskamera! Inget ont om pensionärer, åren går......

Åren går men kameran består...
Tänk om alla kameror var lika duktiga på att ta bra bilder...
Visst,fotografen är 1/3-del,motivet lika mycket,liksom kameran men din Olympus verkar inte vara en svikare...

Överbölingen
Grann kuse!
CillaM
Jag blir så förbannad varje gång jag går en sträcka med hunden. Där ligger ihjälstampade sniglar av olika sorter, men mest svensk svart snigel, kölsnigel och naturligtvis pantersnigel. Blir så lessen på det urskiljningslösa dödandet..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon