Full version: Får ej fikon
liofat
Hej!
Jag har ett fikonträd, som är några år gammalt. Det växer i kruka och på vintern har jag det i garaget.
På våren beskär jag det för att inte få det för yvigt. Nu undrar jag varför mitt fikonträd ej får någon frukt.
Vad gör jag för fel? Tacksam för några råd.
Alexander-VG-zon3
Hur mycket klipper du det på våren ? kanske klipper du för mycket så du klipper veck fruktved.

Hur står den under sommaren får den mycket sol och värme ? hur kallt står den på vintern får den lite frost på hösten ?

Hur mycket/lite näring får den? vilken jord har den ?
liofat
Hej!
Jag har beskurit den. Det, som växte förra året eftersom ny blad ej kommer Grenen blir så kal då. Det kanske är fel.
Krukan står soligt och jag vattnar den nästan varje dag. Jag kanske har varit dålig på att gödsla.
Bifogar bilder:

Tar in den innan frosten kommer. Ställer den i garaget med en special lampa vattnar då någon gång i månaden. Plantan tappar alla sina blad. Sedan kommer det blad på nya grenar.

Den mindre krukan (nedre bilden )är ett skott från förra året samt ett från i år, som jag bara petade ner för att se om det tog sig, och det gjorde det.
Den större plantan ( övre bilden)har jag haft 4 -5 år.

Hälsningar
[attachment=63405:P1060445a.jpg][attachment=63406:P1060447a.jpg]
Alexander-VG-zon3
Är det en frösådd eller en köpt självfertil sort?

Klipper man den för hårt kan man förlora frukt, den ska fälla bladen till hösten och dom tål även några frostnätter på hösten men inte på våren. Äldre grenar är oftast bladlösa.

Den verkar ju se väldigt vital ut, prova klipp den mindre, och kanske gödsla mer eller mindre (bägge delar kan vara orsak till för lite frukt).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon