Full version: Fundersam om Lavendel
Azur
Jag planterade i våras en räcka olika växter som ska vara omtyckta av fjärilar & bin, bl.a. lavendel i urnor (för att kunna ta in dem för övervintring).

De har fyllt ut urnorna bra och blommat rikligt, och det är helt klart lavendel, men... De är max 30 cm höga plus blomställningarna, och blommorna har ingen doft alls. Insekterna bryr sig inte om dem, tror inte jag nånsin sett en insekt på dem.

Finns det olika odlingsformer av vanlig lavendel? Har jag köpt "doftfri dvärglavendel"?
ingrids
Hidcote blue som blivit vanlig i handeln är typ 30 cm, räknas som "dwarf" variant (finns en Hidcote giant också i och för sig), doftfri lavendel har jag dock inte stött på.
Azur
Så den här Hidcote Blue har doft?
ingrids
Alltså, när jag kollade runt blev jag osäker - det står att bladverket doftar på några ställen jag tittade men jag hittar inget om blommornas doft. Kommer den doften först när man torkar blommorna?
Azur
Det var ju en tanke. Ska prova att torka några blomställningar.
Alexander-VG-zon3
Tycker inte blommorna doftar nämnvärt på mina låga, däremot doftar bladen underbart. Är dock mycket fjärilar ändå.
kerstin z5-6
Lavendel doftar bara man rör bladen även namn sorterna
CillaM
Lavendel är ju en kryddört så det är bladen som doftar, inte själva blommorna, även om de också kan dofta. I andra länder används lavendel i kött, fisk- och grönsaksgrytor. I Sverige är vi väldigt dåliga på att ta tillvara på just lavendel.
Azur
Det är så alltså?

Eftersom den sägs vara en av de bästa fjärilsväxterna och man hör så mycket om lavendel-doft så trodde jag den skulle vara i klass med rosor eller smultronschersmin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon