Full version: Tidig potatis
ingrid fuxwall
minsta lilla blomma.
Grannen medade att de tidiga potatisen inte alltid blommade och när jag tog upp första ståndet så var det enorma potatisar.

Kan man ta upp tidig potatis och lagra den, äter ju nästan ingen potatis denna årstiden men har fyra rader som bör tas upp strax
Anja Danmark
Det er lettere at lade dem blive i jorden et stykke tid endnu - det er svært at lagre dem ordentligt så tidligt på året. Men tag toppen/blasten af - så bliver de ikke ramt af skimmel/mögel.

Eller du kan gøre, som jeg prøvede for nogle år siden, at grave dem op og opbevare dem i en spand (hink?) i jorden. Der skal dækkes med plastic, så der ikke kommer vand ned til dem - så vidt jeg husker, fungerede det fint.

emmsing75
Jag har hört att om man kapar blasten så slutar potatisen att växa och bildar istället lite tjockare skal som gör den mer lagringsvänlig. Å andra sidan blir den väl kanske mindre som en traditionell färskpotatis och det är väl kanske det man oftast vill ha så jag vet inte om det var ett bra tips eller inte.
*Stintan*
Bättre som sagt att slå av blasten och låta dem ligga kvar i jorden. Då växer dom iallafall inte sig större och du hiner äta upp en del innan det är dags att ta upp det som är kvar för lagring.
PMK
CITAT (*Stintan* @ 26-07-2011, 23:25) *
Bättre som sagt att slå av blasten och låta dem ligga kvar i jorden. Då växer dom iallafall inte sig större och du hiner äta upp en del innan det är dags att ta upp det som är kvar för lagring.

Helt grön på potatisodling, så en fråga. Vad är det negativa med att dem växer sig större under tiden? smile.gif
*Stintan*
CITAT (PMK @ 27-07-2011, 00:28) *
Helt grön på potatisodling, så en fråga. Vad är det negativa med att dem växer sig större under tiden? smile.gif

Eftersom potatisarna i det här fallet redan var enorma så antar jag att Ingrid inte ville ha dom ännu större.
Detta förhindrar man genom att slå av blasten. Låter man sen potatisen ligga kvar utan blast så blir skalet grövre och den klarar då lagring bättre sen. Så gör man ofta även med vinterpotatis när man ser att dom blivit lagom i storlek. Vem vill ha hela landet full med potatis i storlek bakpotatis?
PMK
Ok, de med att skalen blir tjockare osv köper jag helt och fullt! wink.gif

Men i övrigt, hur man nu använder potatisen ser jag inte det dåliga i att man får stora (dvs mer skörd), i värsta fall får man väl bara dela dem innan man kokar dem!
*Stintan*
Tidig potatis som får växa sig alltför för stor är inte god och passar knappast till bakpotatis. Den blir dessutom lätt vattnig. Men det är klart bryr man sig inte om hur potatisen smakar så...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon