kluringen
Ska jag klippa ner rubbet eller finns det medel som kan användas som förhindrar forstsatt spridning?
kerstin z5-6
Tyvärr är en del sorter mkt benägna för mjöldagg.Säkrast är att skaffa sorter som är mjöldaggsresisteta
fvd
Det var något nytt ! Jag får alltid mjöldagg på mina flox och jag brukat skala av bladen på dem men det ser ju inte särskilt roligt ut. Hur får man tag i resistenta plantor ?
kluringen
Hur vet man vilka som är resistenta? jag köpte tre kompletterings plantor förra året. Dom gamla floxen är nu i full blom och inte angripna alls fast de står sida vid sida. Dom tre nya plantorna, även de vita höstflox får inga blad kvar alls om jag tar bort alla som är angripna, så det är botemedel eller nerklippning som gäller. Verkar inte vara samma sort som de gamla som har mörkare blad och verkar blomma tidigare. De nya har ännu inte ens fått några blomknoppar.

Kanske lika bra att gräva upp och köpa nytt? Eller något annat som är snyggt ihop med den befintliga vita floxen som aldrig har varit sjuk. Avvikande färg kanske som bryter av lite? Fast jag gillar vita höstblommor, de lyser upp så fint i höstmörkret.
Eva i Skåne
Jag trodde det var så att gamla floxsorter är de som är känsliga och att nya skulle vara mer resistenta, men teorin håller ju inte efter att ha läst Kluringens inlägg confused.gif
Crazy4Flowers
Går det inte att behandla mot mjöldggen?
kluringen
Den friska floxen heter Phloxpaniculata 'Mia ruys' vit. Har ingen aning om vad den som köptes förra året heter. Flox som flox trodde jag.
Bassam
Hej

Bekämpa mjöldagg:

1 ta borta skadat blad.

2 vattna bra .

3 Finns Svamp bekämpning medel som innehåller svavel.

4 Eller du kan blanda 2g Bikarbonat + 5 L vatten sen spreja på växter.

H:Bassam
fvd
Tack så mycket. Det är fantastiskt att här i forumet får jag svar på svar på frågor som jag inte ens trodde var lönt att ställa. Jag trodde det var så här med flox att det inte var något att göra något åt. Ang din fråga Crazy har jag hört att det inte är någon idé att behandla mjöldagg eftersom det kommer tillbaka hela tiden. Själv bryr jag mig inte om ohyra som återkommer på träd och växter som jag har eftersom det är onödigt tycker jag om de inte dör. Man rubbar ju samspelet mellan djur och växter också. Det kan ju bli som att skjuta sig själv i foten. På sin höjd klipper ja bort grenar eller sprutar vatten på dem.
Crazy4Flowers
Fast jag har hört att om man behandlar i tid så kan man slippa. Finns naturliga medel, menar givetvis inte något elakt preparat.
Red Top
Jag har än så länge aldrig fått mjöldagg på mina flox. Det är urgamla sorter jag har.

Däremot har jag drabbats av mjöldagg på rosor. Gjorde en egen blandning, som faktiskt gav väldigt bra resultat.

1/2 l mjölk (helst standard)
1/2 l vatten
1 tsk bikarbonat eller bakpulver. (En gång hade jag varken bakpulver eller bikarbonat hemma, så jag tog samarin ist. giggle.gif)

Skaka om och spruta på bladen, även undersidan.

Undvik att behandla i direkt solsken och upprepa behandlingen med några dagars mellanrum.

Mjöldagg kommer ju oftast när det har varit torrt en längre tid och dessutom stora växlingar i temperatur.

Det gäller alltså att vattna regelbundet, så att jorden inte torkar upp helt mellan vattningarna.
octachoron
Höstflox växer naturligt i fuktiga miljöer så mjöldagg uppstår ofta när de planteras för torrt. På flox i kruka som står på handelsträdgårdar blir det alltid mjöldagg när det är en riktigt varm period på sommaren oavsett vattning.
Vissa nya sorter anges som mjöldagsresistenta fast om jag kommer ihåg rätt så kom en studie fram till att det var ståndorten som mestadels avgjorde i fall de fick mjöldagg eller ej.
kluringen
CITAT (octachoron @ 27-07-2011, 00:25) *
Höstflox växer naturligt i fuktiga miljöer så mjöldagg uppstår ofta när de planteras för torrt. På flox i kruka som står på handelsträdgårdar blir det alltid mjöldagg när det är en riktigt varm period på sommaren oavsett vattning.
Vissa nya sorter anges som mjöldagsresistenta fast om jag kommer ihåg rätt så kom en studie fram till att det var ståndorten som mestadels avgjorde i fall de fick mjöldagg eller ej.

Dom här har det absolut inte för torrt. Det har regnat en hel del, varför jag stängde av droppbevattningen tillfälligt för några dagar sedan. Det lutar snarare åt teorin att den ena sorten är resistent men inte den andra. Tyvärr sparde jag inte lapparna från den senast inköpta. Det är en visuell bedömning att det är fråga om två olika sorter. Jag har ingen aning om hur många namnsorter det finns utöver att de finn i många färger. Dom här är vita båda två.
Bassam
Hej

Svampen kan inte växa bra om luften går bra genom växt och om du ger dem BRA JORD MED BRA NÄRING (SKÖTSLA BRA) MINSKA SKADOR stark mot insekter och ohyra.

Tips
Om jorden har mycket kväv på jorden blir växter svag mot ohyra och insekter , alla sjukdomar kan man borta dem ( med hjälp av naturliga recepter ) utan virus sjukdom.

H:H:Bassam
Jultorpet
CITAT (Eva i Skåne @ 26-07-2011, 22:42) *
Jag trodde det var så att gamla floxsorter är de som är känsliga och att nya skulle vara mer resistenta, men teorin håller ju inte efter att ha läst Kluringens inlägg confused.gif

Inte säkert det var en nyare sort för att det var nya plantor....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon