Blomstertanten
Stöd de drabbade på Afrikas horn
Tre miljoner människor i Somalia är i akut behov av hjälp.

Meriona
Har SMSat 100 kr i veckan. Räcker inte långt, men....
Huggorm
Synd att de varit så upptagna med att döda varandra på afrikas horn de sista tjugo åren att de inte kunnat bygga upp någon beredskap för torka
Meriona
Ja visst är det för jävligt, men det är knappast nån tröst för de fattiga som bara måst se på.
Gossen Ruda
Piraterna i området som kapar fartyg kan väl köpa mat för prispengarna.
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 26-07-2011, 20:51) *

Den här kommentaren slår det mesta i fråga om dumhet!!!!! crying.gif Tror du verkligen att det är de svältande i Somalias flyktingläger som kapar fartyg???
Huggorm
Jag gissar att "piratkaptenerna" köper sig en massa underhuggare nu när de kan köpa mat för sina pengar och dela ut. Sedan har vi ytterligare några paramilitära grupper som kan vara med och slåss.
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 26-07-2011, 20:51) *

CITAT (Huggorm @ 26-07-2011, 21:22) *
Jag gissar att "piratkaptenerna" köper sig en massa underhuggare nu när de kan köpa mat för sina pengar och dela ut. Sedan har vi ytterligare några paramilitära grupper som kan vara med och slåss.

Nä, vi kan ju fullkomligt strunta i att oskyldiga barn och deras föräldrar svälter ihjäl!
Vi har ju viktigare saker för oss, som att provocera och att bara bry oss om oss själva! (OBS! Ironi!!)
duh.gif Ni två visar ju klart och tydligt, gång på gång, att ni saknar empati! no.gif
emmsing75
Man glömmer alltför ofta bort hur bra vi har det här i Sverige, svårt att föreställa sig hur det är att växa upp i ett laglöst land där det inte finns någon som helst rättsäkerhet eller ens stat för den delen. De människor som lyckas ta sig över gränsen till Kenya eller Etiopien får ju ialla fall internationell flyktingstatus med de fördelar som det innebär men många människor vågar eller kan inte ta sig över gränserna och för dem är det förstås extra tufft. Självklart kräver Somalias grundläggande problem en långsiktig politiskt lösning men de människor som svälter idag kan inte vänta på det....
*Stintan*
CITAT (Blomstertanten @ 26-07-2011, 21:30) *
duh.gif Ni två visar ju klart och tydligt, gång på gång, att ni saknar empati! no.gif

Det avvikande beteendet är nog ett genetiskt fel! ninja.gif
gnon49
Visst är det fruktansvärt. Och ingen organisation vågar sig väl in i Somalia, så att fly landet är enda chansen att få hjälp. Somalia är en skådeplats för religiösa fanatiker och olika klaner i ständig fejd med varandra. Som alltid är det kvinnor o barn som får sitta emellan. Någon lösning är nog inte i sikte på länge. Och bidrar den globala uppvärmningen till torkan så har vi bara sett början. Att lindra nöden för stunden är viktigt, men grundproblemet för dessa fattiga länder vill nog inget land i västvärlden bli insyltad i. Barn dör av svält och vi producerar mer mat än vi kan äta upp. Visst är det förunderligt det här med fördelning av resurser.
Piccante
CITAT (gnon49 @ 26-07-2011, 22:19) *
Visst är det fruktansvärt. Och ingen organisation vågar sig väl in i Somalia, så att fly landet är enda chansen att få hjälp. Somalia är en skådeplats för religiösa fanatiker och olika klaner i ständig fejd med varandra. Som alltid är det kvinnor o barn som får sitta emellan. Någon lösning är nog inte i sikte på länge. Och bidrar den globala uppvärmningen till torkan så har vi bara sett början. Att lindra nöden för stunden är viktigt, men grundproblemet för dessa fattiga länder vill nog inget land i västvärlden bli insyltad i. Barn dör av svält och vi producerar mer mat än vi kan äta upp. Visst är det förunderligt det här med fördelning av resurser.

Sen har EUs (ut)fiskepolitik och giftdumpning bidrag till att göra det ännu värre utmed somalias kust.....
Gossen Ruda
Nej, ni har fel. Rudan är inte så oempatisk som ni tror men för att tala klarspråk så är mat till de svältande samma som den berömda Treon för ett benbrott. Det finns bara en lösning på problemet Afrikas horn och det är att västmakterna går in med massiva styrkor och återupprättar sina kolonier. Om inte alla dessa klanledares och olika småhärskares makt bryts, för att inte tala om olika religiösa ledare, kommer det aldrig att bli ordning där. Som gnon skriver vågar sig ingen hjälporganisation in i området för där härskar anarki. Ok, lite mat kan de få men sen då? Skall de bo i flyktingläger resten av livet?
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 26-07-2011, 23:12) *
Nej, ni har fel. Rudan är inte så oempatisk som ni tror men för att tala klarspråk så är mat till de svältande samma som den berömda Treon för ett benbrott. Det finns bara en lösning på problemet Afrikas horn och det är att västmakterna går in med massiva styrkor och återupprättar sina kolonier. Om inte alla dessa klanledares och olika småhärskares makt bryts, för att inte tala om olika religiösa ledare, kommer det aldrig att bli ordning där. Som gnon skriver vågar sig ingen hjälporganisation in i området för där härskar anarki. Ok, lite mat kan de få men sen då? Skall de bo i flyktingläger resten av livet?

Massiva styrkor orsakar bara mera hemskheter,med våld bli det ALDRIG FRED på jorden eller mat till de hungrande!
Gossen Ruda
CITAT (silos @ 27-07-2011, 08:34) *
Massiva styrkor orsakar bara mera hemskheter,med våld bli det ALDRIG FRED på jorden eller mat till de hungrande!

På vilket sätt skulle det skilja sig från nutiden? Det har inte varit lugnt i området sen västmakterna lämnade området och det blir bara värre och värre. Om vanliga människor börjar svälta är det landets regering som först och främst skall hjälpa men det finns ingen statsbildning där längre, bara olika klanledare som kämpar om makt och land.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 27-07-2011, 09:03) *
På vilket sätt skulle det skilja sig från nutiden? Det har inte varit lugnt i området sen västmakterna lämnade området och det blir bara värre och värre. Om vanliga människor börjar svälta är det landets regering som först och främst skall hjälpa men det finns ingen statsbildning där längre, bara olika klanledare som kämpar om makt och land.

Tyvärr förstår jag inte hur du menar med dessa ord:"På vilket sätt skulle det skilja sig från nutiden"
Jag anser dock att det är allas vår plikt att hjälpa de behövande i våran värld!
Gossen Ruda
CITAT (silos @ 27-07-2011, 09:08) *
Tyvärr förstår jag inte hur du menar med dessa ord:"På vilket sätt skulle det skilja sig från nutiden"
Jag anser dock att det är allas vår plikt att hjälpa de behövande i våran värld!

Nutiden på Afrikas horn är lika med krig, våld, övergrepp, fattigdom mm. Tyvärr kan inte folket på egen hand reda upp det eftersom de småpåvar som styr inte släpper ifrån sig makten frivilligt. Därför krävs det att en ännu starkare makt tar över och bryter ner alla nuvarande maktstrukturer. Sen kan man börja bygga landet underifrån. Tar några hundra år.
gnon49
USA har väl bränt sig i Somalia och vilket annat land vill ge sig in i getingboet. Risken för terrorangrepp om man ger sig in i Somalia är knappast något tomt hot. Så väst låter bli och skickar mat vid behov som plåster på såren. Afrikanska Unionen borde ta sin del av ansvaret för Afrika. I slutändan är det bara införandet av demokrati som ev. kan lösa problemen och den är än så länge relativt ovanlig i den världsdelen.
Gossen Ruda
Förra gången USA var där var det med en alldeles för liten styrka. Det får bli en operation i klass med Afganistan. Där kanske det inte har gått så bra men där bor också lite fler människor. Ett annat sätt är kanske att gå in lite försiktigt och bygga upp en arme av somalier och se till att makten över denna ligger utanför klanledarna.
Huggorm
Det hela skulle kosta oerhörda mängder pengar, och på Afrikas horn finns väll inte ens speciellt mycket råvaror som man kan ta som betalning. Annars kan man tycka att de rika arabstaterna kan rycka in och hjälpa till, efter allt inflytande de haft i regionen genom åren.
Bengalow
I söndagsskolan fick vi med en 10-öring, till de svältande barnen i Afrika. Det är 60 år sedan...Nu är det mångdubbelt fler som svälter, och dom kommer att svälta hur mycket det än skickas i gåvor. Det är för många som skall livnära sig på allt för lite mat. De somaliska soldaterna går in och lägger embargo på böndernas skördar, och slaktar hans boskap, så bonden med familj dör - soldaten överlever - till nästa strid...Ett ekorrhjul, som det inte finns någon lösning på, förrän alla har dött. Av svält eller kulor.
Gossen Ruda
Så är det. Möjligen kan man hitta någon lösning innan det kraschat helt. Beklagar TS att tråden lämnat huvudspåret men det finns många aspekter på situationen.
ängsvädd
Klimatförändringen drabbar detta område hårt. Globala, radikala, omfattande klimatåtgärder behövs för att det inte ska bli ännu värre så att området blir helt obeboeligt för människor och många andra arter.
Blomstertanten
1 barn dör var 6:e minut
Meriona
CITAT (Blomstertanten @ 28-07-2011, 21:16) *
1 barn dör var 6:e minut

Det är för jävligt. sad.gif Barnen kan inte hjälpa att korkade vuxna bär sig dumt åt.
Blomstertanten
Hade precis ett samtal med min son som bor och arbetar i Norge. För ett tag sedan lånade jag pengar av honom och nu ville han inte ha tillbaks dom!
"Skicka pengarna till Läkare utan gränser, de behöver dom bättre än jag" sa han. Alltihop??? 1500 svenska kronor?? "Jaaa, det är ju bara pengar morsan" blev hans svar. Tänk om alla var så omtänksamma!
Så nu ska jag skicka 1500 kr hit Läkare utan gränsers insamling till de svältande i Somalia
Hoppas fler skickar ett lite bidrag för varenda krona kan göra skillnad för den som svälter!
*Stintan*
CITAT (Blomstertanten @ 06-08-2011, 14:57) *
Hade precis ett samtal med min son som bor och arbetar i Norge. För ett tag sedan lånade jag pengar av honom och nu ville han inte ha tillbaks dom!
"Skicka pengarna till Läkare utan gränser, de behöver dom bättre än jag" sa han. Alltihop??? 1500 svenska kronor?? "Jaaa, det är ju bara pengar morsan" blev hans svar. Tänk om alla var så omtänksamma!
Så nu ska jag skicka 1500 kr hit Läkare utan gränsers insamling till de svältande i Somalia
Hoppas fler skickar ett lite bidrag för varenda krona kan göra skillnad för den som svälter!

wub.gif
Meriona
Fantastiskt klok son! tummenupp.gif
dahla
Om jag inte missminner mig så har vi förbundit oss att skänka 0.7% av BNP vilket väl blir 30 miljarder om året. Andra länder i FN har väl ungefär samma upplägg även om inte alla når upp till 0.7%

Hur vore det om vi istället för att skänka pengar hade en överproduktion av livsmedel för motsvarande summa som skeppades till behövande när det behövs som mest?

Medicin kan rädda liv kortsiktigt medans mat och dryck kan rädda liv på lång sikt.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 30-08-2011, 11:20) *
Om jag inte missminner mig så har vi förbundit oss att skänka 0.7% av BNP vilket väl blir 30 miljarder om året. Andra länder i FN har väl ungefär samma upplägg även om inte alla når upp till 0.7%

Hur vore det om vi istället för att skänka pengar hade en överproduktion av livsmedel för motsvarande summa som skeppades till behövande när det behövs som mest?

Medicin kan rädda liv kortsiktigt medans mat och dryck kan rädda liv på lång sikt.

I nuläget fokuseras stödet från Sida på akut hjälp som mat och vatten, mediciner, stöd till vaccinationskampanjer, tak över huvudet för flyktingar samt extra kosttillskott för gravt undernärda barn. D.v.s. humanitär hjälp.
Eva i Skåne
Bra att tråden aktualiserades så jag blev påmind om att skänka en TIMME till.
Piccante
Såg på SVT Korrespondenterna att nu kan världen födas då livsmedelsproduktionen överstiger efterfrågan men nu spekulerar man i mat! Överkonsumtion, livsmedelsproduktion som går till biodrivmedel och djurfoder och spekulation på världsmarknaden driver upp priserna så att det nu är lika värdefullt att investera i som olja och metaller.

IMF och andra kreditinstitut kräver dessutom ofta export för att bidra med medel för investeringar i jordbruksproduktion och i Afrika är land grabbing ett växande problem då ffa Kina äger allt större andel av den odlingsbara jorden för att exportera mat till den egna befolkningen.

Låt länderna själva besluta om sin produktion och inför en rättvisare världsmarknad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon