emmsing75
Jag fullkomligt älskar pioner och har köpt och planterat kanske 6-7 st under de senaste åren men bara en av dem har tagit sig ordentligt, och en till har blommat litegrann. De har samma läge rent jord och solmässigt och vissa av dem ser friska ut på plantan/bladen men verkar inte vilja blomma. Har jag planterat dem för djupt och finns det nåt jag i så fall kan göra åt det eller kommer de själva att korrigera det så småningom?
Överbölingen
Knölen/jordstammen skall sitta högst 5 cm ner i jorden. Dessutom gillar P. lerjord, i varje fall hos oss.

Gräv lite djupt runt om och sätt ner spaden djupt. Bänd upp och krafsa in lite jord under och peta eller spola rent lite på ytan så rötterna kommer högre upp. Funkar utmärkt. Har du grävlingsfritt så passa på att strö i lite benmjöl när du ändå djupjobbar. Men finns det grävlig så bör du undvika ben- och blodmjöl. Dyr erfarenhet.
*Stintan*
Pioner kan ta några år på sig innan de blommar också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon